czwartek, 30 maja 2019

#2497 - Transmetropolitan tom 4

Autorem poniższego tekstu jest Michał Ochnik, który o kulturze popularnej i nie tylko pisze na blogu Mistycyzm popkulturowy.

Czytanie "Transmetropolitan" w 2019 roku to dość… pouczające doświadczenie, pokazujące w jak innym kierunku podążała rzeczywistość jeszcze dwie dekady temu. Komiks Warrena Ellisa był bowiem – przede wszystkim – satyrą na Amerykę przełomu tysiącleci, jeszcze sprzed zamachu terrorystycznego na World Trade Center, wojny w Iraku, kryzysu ekonomicznego i całego tego Sajgonu, z którym musimy sobie radzić do dnia dzisiejszego. 

środa, 29 maja 2019

#2496 - Woman World

Autorem poniższego tekstu jest Michał Ochnik, który o kulturze popularnej i nie tylko pisze na blogu Mistycyzm popkulturowy.

Postapokalipsa jako konwencja fantastyki zawsze wydawała mi się szalenie konserwatywnym gatunkiem. Dekonstrukcja ustalonego porządku rzeczy zamiast przynieść radykalną transformację tego, w jaki sposób funkcjonuje społeczeństwo bardzo często jest w kulturze popularnej drogą do jego regresji, powrotu do dawnych form organizowania zbiorowości ludzkich. 




niedziela, 26 maja 2019

#2495 - Komix-Express 419: Festiwal Komiksowa Warszawa 2019

Miniony tydzień w polskim komiksowie zwieńczony został kolejną edycją drugiej największej komiksowej imprezy w Polsce, czyli Komiksową Warszawą. Jubileuszowe, dziesiąte już wydanie imprezy w naszej stolicy , organizowane przy Warszawskich Targach Książki na PGE Narodowym powoli przechodzi do historii. Rokrocznie podczas sobotniego after party przyznawane są nagrody Polskiego Stowarzyszenia Komiksowego. W 2019 roku powędrowały one do Wojtka Wawszczyka za "Pana Żarówkę" (Najlepszy Komiks Polski), Brechta Evansa za "Panterę" (Najlepszy Komiks Zagraniczny), Bereniki Kołomyckiej za album "Malutki Lisek i Wielki Dzik: Tamtędy" (Najlepszy Polski Komiks Dziecięcy), Anny Krztoń za "Weź się w garść" (Najlepszy Scenarzysta, czy raczej w tym przypadku - Scenarzystka), Daniela Chmielewskiego za album "Ja, Nina Szubur" (Najlepszy Rysownik) oraz do Agnieszki Świątek za "Obiecanki" (Najlepszy Debiut). Po pełną listę nominowanych odsyłam tutaj, a tymczasem Kajetan Wykurz na swoim FB zwrócił uwagę na brak nominacji dla pierwszego tomu "Heleny Wiktorii" autorstwa Katarzyny Witerscheim.

sobota, 4 maja 2019

#2494 - Trans-Atlantyk 425

C.B. Cebulski zdradził, że ma pomysł jak sprzedać komiks w milionowym nakładzie i postanowił podzielić się nim w mediach społecznościowych. Ostatnim komiksem, który sprzedał się w milionie kopii był pierwszy numer "Star Wars", co miało miejsce prawie pięć lat temu. Myślę, że nadszedł czas aby opublikować kolejny tytuł, który osiągnie siedmiocyfrową sprzedaż. I mam już pewien pomysł... - zadeklarował na Twitterze redaktor naczelny wydawnictwa, które lubi być określane jako Dom POMYSŁÓW... Relaunch komiksowych "Gwiezdnych Wojen" był w zasadzie nieunikniony, ale gdy w komentarzach zwrócono mu uwagę, że chodzi właśnie o ten tytuł Cebulski zapewniał, że chodzi o tytuł rozgrywający się w uniwersum Marvela. Więcej mamy dowiedzieć się już w tym tygodniu. Niemniej, nie mam wątpliwości, że Marvel będzie chciał wydusić jeszcze parę dolarów z marki, która (o, ironio!) okazała się największym przebojem ostatnich lat.


wtorek, 30 kwietnia 2019

#2493 - Invincible tom 3

Autorem poniższego tekstu jest Michał Ochnik, który o kulturze popularnej i nie tylko pisze na blogu Mistycyzm popkulturowy.

Trzeci tom prawdopodobnie najlepszego komiksu superbohaterskiego na świecie (tak przynajmniej napisano na okładce każdego zeszytu amerykańskiego wydania serii oraz na tylnej okładce polskiego wydania) opiera się na dwóch fabularnych filarach. Jednym z nich jest konfrontacja Marka ze swoim ojcem – pierwsza od czasu dramatycznych i brzemiennych w skutkach wydarzeń z tomu otwierającego całą serię, gdy Nolan Grayson opuścił Ziemię, pozostawiając na niej zabitych przez siebie Strażników Planety Ziemia. 


niedziela, 28 kwietnia 2019

#2492 - Avengers – Impas: Atak na Pleasant Hill (studium przypadku)

Autorem poniższego tekstu jest Michał Ochnik, który o kulturze popularnej i nie tylko pisze na blogu Mistycyzm popkulturowy.

Czasami nachodzi człowieka mroczna żądza. Tłumione albo wypierane instynkty zaczynają coraz mocniej napierać na tamę zdrowego rozsądku i samokontroli, by w końcu przejąć inicjatywę i zmusić do zanurzenia się w tej wezbranej fali wstydliwej, nieokiełznanej rozkoszy przemieszanej z bólem i upokorzeniem. 


sobota, 27 kwietnia 2019

#2491 - Age of Conan: Belit #1

Autorem poniższego tekstu jest Michał Ochnik, który o kulturze popularnej i nie tylko pisze na blogu Mistycyzm popkulturowy.

Bêlit jest  jedną z najważniejszych postaci w howardowskiej mitologii Conana. Choć pojawiła się w jednym tylko opowiadaniu, jej postać miała na cymmeryjskiego barbarzyńcę olbrzymi wpływ – nie jest pozbawionym podstaw stwierdzenie, że relacja z nią ukształtowała całe jego dalsze życie. "Królowa Czarnego Wybrzeża" – historia romansu Conana i Bêlit do dziś pozostaje jednym z klasyków literatury pulp fiction i prawdopodobnie najsłynniejszym tekstem wchodzącym w skład opowieści z Ery Hyboryjskiej. 



#2490 - Trans-Atlantyk 424: nominacje do Nagród Eisnera

Poznaliśmy nominowanych do Nagród Eisnera. Wyróżnienia przyznawane rokrocznie na San Diego Comic Con uchodzą za najbardziej prestiżowe w branży za oceanem i bywają określane jako "komiksowe Oscary". W 2018 w sumie nominowano ponad 170 tytułów, dostępnych zarówno na papierze, jak i online, wydanych przez 50 różnych wydawnictw, których autorami są komiksiarze z całego świata (także z Polski - ale o tym zaraz!). Oficyną, która zasłużyła sobie na najwięcej nominacji jest Image Comics (w sumie wydawnictwo zebrało ich 19, 17 miało DC Comics. Marvel przewija się jedynie w siedmiu nominacjach - więcej mają takie wydawnictwa jak Lion Forge (!!!), IDW Publishing czy First Second. Dominacja Image w niektórych kategoriach jest absolutna - wszystkie pozycje nominowane jako Best New Series ukazały się z charakterystyczny "I" na okładce! Z kolei wśród twórców największym uznaniem cieszy się Tom King, który otrzymał pięć nominacji. Były agent FBI, który postanowił zostać autorem komiksów może zaliczyć rok 2018 do udanych (jeśli nie liczyć "Heroes in Crisis"...). Doceniono go za nowelkę na łamach "Swamp Thing Winter Special" (Best Short Story), "Batmana" (Best Continuing Series), "Mister Miracle" (Best Limited Series), wznowienie "The Vision" (Best Graphic Album­–Reprint) oraz jako scenarzystę (Best Writer). Jego "Mister Miracle" zgarnął w sumie 4 nominacje.

piątek, 26 kwietnia 2019

#2489 - Komix-Express 418: wywiad z Wydawnictwem 23

Na polskim rynku komiksowym pojawiło się nowe wydawnictwo. Wydawnictwo 23 zadebiutowało albumem "Brom", który jest z kolei pełnometrażowym debiutem autorstwa Unki Odyi. Komiks z miejsca został bardzo ciepło przyjęty zarówno przez czytelników, jak i recenzentów. Za projektem, którego celem będzie dostarczanie komiksów z dziwnej Polski. Produkcji nietypowych i intrygujących. Takich, których się nie spodziewacie stoi Jerzy Łanuszewski. Ostatnio redagował nagradzanego Złotymi Kurczakami zina "Warchlaki" i zajmował się twórczością komiksową (prace w "Ziniolu" i na łamach antologii "KKK", wcześniej "Giacomo Supernova"), a wcześniej zajmował się krytyką komiksową, prowadził bloga, pisywał recenzję. Jerzy to generalnie typ człowieka-orkiestry, który robił bardzo dużo w naszym komiksowie. Teraz zdecydował się jeszcze mocniej skupić na działalności wydawniczej i właśnie z tej okazji postanowiłem wziąć go na stronę i zapytać o kilka rzeczy.

piątek, 22 marca 2019

#2488 - Trans-Atlantyk 423

Iście łamiąca wiadomość - Jonathan Hickman wraca do Marvela! Scenarzysta, która dla Domu Pomysłów stworzył "Tajne Wojny", jeden z najważniejszych eventów w ostatnich latach, pisał "Fantastic Four" oraz "Avengers", już wkrótce zagości w świecie mutantów. Na C2E2 ogłoszono, że zajmie się scenariuszem dwóch mini-serii - "Powers of X" i "House of X". Zarówno w jednym, jak i drugim tytule "X" ma oznaczać liczbę dziesięć. Obie serie mają zadebiutować w lipcu i ukazywać się naprzemiennie, w co dwa tygodnie, zatem w sumie co tydzień na sklepowych półkach dostaniemy X-Men pisanych przez Hickmana. Ich oprawą graficzną ma rotacyjnie zajmować się zespół grafików w składzie R.B. Silva, Pepe Larraz i Marte Garcia. Sam Hickman przyznał, że choć za dzieciaka zaczytywał się bardziej w komiksach DC, to ja już sięgał po produkcje marvelowskie to byli to właśnie "X-Men".


czwartek, 21 marca 2019

#2487 - Komix-Express 417: Zapowiedz 8. Krakowskiego Festiwalu Komiksu

Za mniej, niż dwa tygodnie w Mieście Królów Polskich odbędzie się 8. edycja (już!) Krakowskiego Festiwalu Komiksu! W dniach 30-31 marca w Małopolskim Ogrodzie Sztuki, a konkretnie w Artetece (Rajska 12) każdy fan komiksu znajdzie coś dla siebie. W programie imprezy przewidziane są spotkania autorskie z gośćmi z Polski i zagranicy, panele dyskusyjne, wykłady oraz warsztaty komiksowe dla dzieci i młodzieży, a także pokaz filmów animowanych, pokaz cosplay i pokaz budowania z klocków Lego. Nie zabraknie także nieodłącznej, komiksowej giełdy, na której - jak co roku - będzie można kupić najciekawsze polskie i zagraniczne komiksy. Wydawcy przygotowują na festiwal kilka komiksowych premier, a organizatorzy zaprosili ich autorów. Będzie więc okazja do zdobycia autografów i rysunków od ich twórców. Organizatorem imprezy jest Krakowskie Stowarzyszenie Komiksowe. Autorami plakatu, który zobaczycie poniżej, są Simeon Genew (projekt) oraz Enrique Fernandez (ilustracja).

wtorek, 19 marca 2019

#2486 - Vision

Autorem poniższego tekstu jest Michał Ochnik, który o kulturze popularnej i nie tylko pisze na blogu Mistycyzm popkulturowy.

Duże wydawnictwa komiksowe – mam tu na myśli przede wszystkim Marvela oraz DC Comics – skupiają się przede wszystkim na (niespodzianka) zarabianiu pieniędzy. Publikowane przez nich serie nie mają na celu przekraczania granic wyrazu artystycznego, poruszania nieoczywistych problemów społecznych czy odważnych, niekonwencjonalnych eksperymentów w treści i w formie. 



piątek, 8 marca 2019

#2485 - Co dla polskiego rynku komiksowego zrobiła WKKM?

Oficjalnie Wielka Kolekcja Komiksów Marvel ruszyła 5 grudnia 2012 roku wraz z publikacją "The Amazing Spider-Man: Powrót do domu" Straczynskiego i Romity. Wcześniej miał jednak miejsce tzw. "rzut testowy", od 15 sierpnia 2012 roku ukazały się cztery pierwsze tomy rozdzielone dwutygodniowymi odstępami. Było one dostępne jedynie lokalnie, nie w całej Polsce. W ten sposób Hachette miało badać zapotrzebowanie na całą kolekcję. 


środa, 6 marca 2019

#2484 - Astonishing X-Men

"Astonishing X-Men" rozpoczyna się tam, gdzie skończyło się "New X-Men". Joss Whedon przejmuje stery po rewolucji, jaką mutantom urządził Grant Morrison i decyduje się na powrót do korzeni. W modzie znowu są kolorowe trykoty, super-bohaterskie wyczyny, ratowanie świata przed inwazją kosmitów, a w przerwach od tego wszystkiego, w zaciszu szkolnych korytarzy w Westchester rozwijane są relację pomiędzy poszczególnymi członkami grupy.