Miniony tydzień w polskim komiksowie zwieńczony został kolejną edycją drugiej największej komiksowej imprezy w Polsce, czyli Komiksową Warszawą. Jubileuszowe, dziesiąte już wydanie imprezy w naszej stolicy , organizowane przy Warszawskich Targach Książki na PGE Narodowym powoli przechodzi do historii. Rokrocznie podczas sobotniego after party przyznawane są nagrody Polskiego Stowarzyszenia Komiksowego. W 2019 roku powędrowały one do Wojtka Wawszczyka za "Pana Żarówkę" (Najlepszy Komiks Polski), Brechta Evansa za "Panterę" (Najlepszy Komiks Zagraniczny), Bereniki Kołomyckiej za album "Malutki Lisek i Wielki Dzik: Tamtędy" (Najlepszy Polski Komiks Dziecięcy), Anny Krztoń za "Weź się w garść" (Najlepszy Scenarzysta, czy raczej w tym przypadku - Scenarzystka), Daniela Chmielewskiego za album "Ja, Nina Szubur" (Najlepszy Rysownik) oraz do Agnieszki Świątek za "Obiecanki" (Najlepszy Debiut). Po pełną listę nominowanych odsyłam tutaj, a tymczasem Kajetan Wykurz na swoim FB zwrócił uwagę na brak nominacji dla pierwszego tomu "Heleny Wiktorii" autorstwa Katarzyny Witerscheim.
Ja nie chcę wywoływać jakiegoś zamętu, bo na pewno nominowani nie znaleźli się bez przyczyny na liście. Po prostu osobiście "HW" uważam za najlepszy komiks zeszłego roku - komentował Wykurz. Brak nominacji dla Heleny to jakaś pomyłka - dodawała Kasia Niemczyk, zwracając uwagę Tapas.io, jedna z największych platforma webkomiksowych, zwróciło się do Witerscheim z propozycją tworzenia "premium content". Z tego wszystkiego wywiązała się całkiem ciekawa polemika, z którą możecie się zapoznać pod tym linkiem.
Kończąc temat nagród PSK zaprezentujmy laureatów w pełnej krasie. Oto Anna i Daniel (jak widać - radosny, jak skowronek)...
... oraz Wojtek i Agnieszka:
(zdjęcia wzięte z profili FB Wydawnictwa Komiksowego oraz Kultury Gniewu)
Ja nie chcę wywoływać jakiegoś zamętu, bo na pewno nominowani nie znaleźli się bez przyczyny na liście. Po prostu osobiście "HW" uważam za najlepszy komiks zeszłego roku - komentował Wykurz. Brak nominacji dla Heleny to jakaś pomyłka - dodawała Kasia Niemczyk, zwracając uwagę Tapas.io, jedna z największych platforma webkomiksowych, zwróciło się do Witerscheim z propozycją tworzenia "premium content". Z tego wszystkiego wywiązała się całkiem ciekawa polemika, z którą możecie się zapoznać pod tym linkiem.
Kończąc temat nagród PSK zaprezentujmy laureatów w pełnej krasie. Oto Anna i Daniel (jak widać - radosny, jak skowronek)...
... oraz Wojtek i Agnieszka:
(zdjęcia wzięte z profili FB Wydawnictwa Komiksowego oraz Kultury Gniewu)
A co ciekawego Egmont zapowiedział na Festiwalu Komiksowa Warszawa? Największe polskie wydawnictwo komiksowe po prezentacji katalogu na Pyrkonie skupiło się na odpowiadaniu na pytania publiczności. Potwierdzono zainteresowanie rodzimą edycją marvelowskiego "Conana". Cykl jest dość świeży i musi upłynąć trochę czasu, aż uzbiera się odpowiednia ilość materiału. Z kolei na francuskie wersje "Conanów" nie ma co czekać - w Polsce się nie pojawią ze względu na problemy z prawem autorskim. Według europejskiego prawa autorskiego Conan i twórczość Roberta E. Howarda jest w domenie publicznej. Wg amerykańskiego prawami dysponuje korporacja Paradox Entertainment, która wykupiła je od wcześniejszych posiadaczy. Ci z kolei przejęli je od ojca R.E. Howarda. Jeśli jakaś korporacja złapie jakieś prawa to nie należy się spodziewać, że je łatwo zwolni - czytamy w tekście Konrada Dębowskiego na Kzet.pl.
Po Egmoncie nie należy spodziewać się ani reedycji "Szninkiela" ani innych komiksów Grzegorza Rosińskiego, ani ich wersji ekskluzywnych. Problemem jest niejasna sytuacja prawna. Na początku wakacji, w czerwcu bądź lipcu pojawi się "Marvel Komiks". Będzie to kolorowy magazyn przeznaczony dla dzieciaków z komiksami z imprintu "Marvel Adventures". W lipcu także ma pojawić się zapowiedź jakiegoś tajemniczego projektu z udziałem Batmana. Będzie też dużo Hellboy`a, Punishera i Alana Moore`a.
Po Egmoncie nie należy spodziewać się ani reedycji "Szninkiela" ani innych komiksów Grzegorza Rosińskiego, ani ich wersji ekskluzywnych. Problemem jest niejasna sytuacja prawna. Na początku wakacji, w czerwcu bądź lipcu pojawi się "Marvel Komiks". Będzie to kolorowy magazyn przeznaczony dla dzieciaków z komiksami z imprintu "Marvel Adventures". W lipcu także ma pojawić się zapowiedź jakiegoś tajemniczego projektu z udziałem Batmana. Będzie też dużo Hellboy`a, Punishera i Alana Moore`a.
Kasia Babis w "The New Yorkerze"! Polska artystka komiksowa pochodząca z Lublina zadebiutowała w jednym z najbardziej opiniotwórczych i cenionych magazynów na świecie. "Don't mix comics with politics" they said. "It's bad for your career" they said - skomentowała swoje osiągnięcie na FB. Babis zadebiutowała w 2012 webkomiksem "Kiciputek". Na swoim koncie oprócz komiksów "Rags and Bonse" czy "Tequila" ma na swoim koncie również ilustracje do książek Katarzyny Bereniki Miszczuk i Marty Kisiel-Maleckiej oraz literacki debiut. Jej książka dla dzieci "Maja z Księżyca", którą również zilustrowała, została nominowana do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy. Od roku 2017 jej anglojęzyczne komiksy ukazują się w serwisie The Nib, a oprócz twórczości artystycznej jest osobą zaangażowaną politycznie. W roku 2015 została członkinią lewicowej partii politycznej Razem. Kandydowała z lubelskiej listy partii w wyborach parlamentarnych w roku 2015, ale nie udało jej się uzyskać mandatu. W maju 2016 została wybrana do Rady Krajowej partii Razem.
Jak uprzejmie donosi Przemek Pawełek trwają prace nad grową adaptacją cyklu "Księżycówka" autorstwa Briana Azzarello i Eduardo Risso (w oryginale "Moonshine"), wydawanego w Polsce przez Mucha Comics. Co najciekawszą - pracują nad nią... Polacy! Za grę odpowiada studio Punch Punk z Warszawy, mające na koncie klimaciarskie "Apocalipsis" - pisze Pawełek. Azzarello podobno podobała się gra, lubi też Behemota, którego wokalista był w grze narratorem, i stąd kolaboracja, o której mówi się jako o ścisłej współpracy. Fabularnie będzie to raczej spinoff utrzymany w konwencji acion adventure. Czyli pierwsza tego typu gra u warszawskiego developera. Trzymam kciuki, bo przy dobrym poprowadzeniu tematu gra może wypaść lepiej niż sam komiks.
To chyba najważniejsza wiadomość kwietnia i warto o niej napisać nawet teraz - JPF szykuje się do wznowienia "Akiry" Katsuhiro Otomo. Wielki mangowy klasyk, komiks kultowy, kamień milowy dla cyberpunku, którego ukazanie się w wersji anime w USA przetarło szlak japońskiej animacji w 2019 roku ukaże się w ekskluzywnym wydaniu. Reedycja będzie miała nowe tłumaczenie, kolorowe strony, format B5 (18,4cm x 25,6cm), japoński układ stron i japońskie onomatopeje z polskim podpisem. Niestety ze względów licencyjnych wydanie w twardej oprawie nie było możliwe, to samo dotyczy zamiany onomatopei - czytamy na FB wydawnictwa. Całość zamknie się w sześciu tomach o różnej ilości stron (od 352 do nawet 440) w cenie 73.50. Premiera pierwszego albumu została przewidziana na sierpień. Przypomnę również, że "Akira" w Polsce zadebiutował w zupełnie innej epoce, dobre 20 lat temu. W latach 1999-2003 wydano całość zamkniętą w 19 albumach.
Według doniesień filipińskich mediów na antenie telewizji kablowej Orient Cable and Telecommunications (OCT) wyemitowano piracką wersję "Avengers: Endgame". Ta "nieoficjalna" domowa premiera największej komiksowej produkcji w dziejach miała mieć miejsce na dzień przed premierę w tamtejszych kinach, którą zaplanowano na 24 kwietnia. Policja Dipolog City, gdzie siedzibę ma OCT, bada tę sprawę. Z kolei władze kina Teatro de Dapitan z znajdującego się niedaleko Dapitan City zapowiedziały, że podejmą konkretne działania. Według radczyni prawnej Chebeelyn Balucan, współpracującej z kinem, to nie pierwszy tego typu działanie ze strony OCT. Filipiński rząd wydał oświadczenie w tej sprawie i zapewnia, że jeśli do aktu piractwa doszło to OCT zostanie surowo ukarane. Jak czytamy na łamach Newsaramy mowa nawet o sześciu latach więzienia i grzywnie sięgającej 30 tysięcy dolarów.
Wydawnictwo Egmont decyzją przedstawicieli Grupy Ambasad, Delegatur i Instytucji Frankofońskich (GADIF) w Polsce zostało wyróżnione Nagrodą GADIF 2019. Została ona przyznana wydawnictwu Egmont za blisko 25-letni wkład w działalność na rzecz promocji komiksu frankofońskiego, zaangażowanie i promowanie tym samym wartości Frankofonii młodym Polakom. Podczas uroczystej gali „Wieczór smaków Frankofonii”, która odbyła się 29 marca 2019 r. w Warszawie, nagrodę wręczyli Pani Ambasador Kanady, Leslie Scanlon, i Ambasador Francji, Pierre Levy. Podczas wystąpienia Dyrektor Zarządzający w Egmont Polska Iwona Tessarowicz-Pakuła podziękowała w imieniu całego zespołu Egmont zaangażowanego w wydawanie komiksów, za dostrzeżenie roli i docenienie działalności wydawnictwa w przybliżaniu młodym Polakom kultury frankofońskiej.
Sztuka komiksu – niegdyś traktowana jako coś mniej wartościowego – obecnie stanowi najskuteczniejszy wehikuł przenoszący wartości kulturowe i rozbudzający różnorakie zainteresowania w młodym czytelniku. Fascynacja komiksem buduje mosty pomiędzy pokoleniami, pomiędzy autorami tworzącymi tysiące kilometrów stąd a czytelnikami. Powstaje wspólnota: emocjonalna, myślowa, kulturowa wreszcie. Wspólnota ponad granicami państw i ponad barierami językowymi. Czy może być coś cenniejszego? Wręczona nagroda jest wspaniałą okazją do uświadomienia sobie wartości naszej codziennej pracy. - powiedziała Iwona Tessarowicz-Pakuła.
W skład Grupy Ambasad, Delegatur i Instytucji Frankofońskich w Polsce wchodzą ambasady: Argentyny, Belgii, Kanady, Demokratycznej Republiki Konga, Francji, Libanu, Wielkiego Księstwa Luksemburg, Maroka, Rumunii, Senegalu, Szwajcarii, Urugwaju i Przedstawicielstwo Walonia-Bruksela.
Jak donosi blog DCManiak Wielka Kolekcja Komiksów DC Comics wkrótce dobiegnie swojego końca. Cykl wydawany przez wydawnictwo Eaglemoss nie zostanie przedłużony i zamknie się w 80 tomach. Ostatnich z nich ukaże się 4 września 2019. Warto w tym miejscu dodać, że edycja brytyjska jest nadal publikowana i już wkrótce dostaniemy album oznaczony cyferką 100.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz