czwartek, 11 maja 2023

#2480 - Komix-Express 448

Specjalnie dla Kolorowych Piotr „Zealot” Marzec opowiada o swoim najnowszym autorskim projekcie. Autor, który efektownie zadebiutował albumem „Sweet-ass dudes like us”, zgarnął dwa Złote Kurczaki i doczekał się oficjalnego wydania w KG, pracuje obecnie nad „Smołą". Nie ma co przedłużać, zapraszam do lektury krótkiej rozmowy z Piotrem.

24 marca 2022 pokazałeś ukończony storyboard do „Smoły". 19 marca 2023 napisałeś, że album został narysowany. Jak ta trwająca rok praca nad komiksem się układała? Czym proces ten różnił się w porównaniu do „Chłopaków"? Czy nie było tak, że tak głośny i udany debiut ci jakoś ciążył i czułeś się (nie wiem!) niejako w obowiązku go przebić, zrobić lepiej?

Piotr „Zealot” Marzec: Oczywiście, że w pracy nad drugim komiksem uruchamia się ambicja. Stawiasz sobie nowe cele, trzeba różne rzeczy udowadniać innym lub samemu sobie. 

Do rysowania „Chłopaków” podszedłem, jak słusznie się domyślasz, bez ciśnienia: pewnego dnia wpadłem na pomysł, że narysuję zina dla moich znajomych na 30 stron. Kiedy zacząłem rysować, to materiał się rozrastał. Ważne jednak jest to, że od tamtego czasu nauczyłem się w praktyce dużo rzeczy – sam warsztat rysunkowy rozwinąłem bardziej niż kiedykolwiek w czasie 15 lat „profesjonalnej nauki rysunku” na kursach czy w szkołach. 

środa, 10 maja 2023

#2479 - Trans-Atlantyk 452

Fantagraphics Books
rusza z projektem wznowień (przed) -marvelowskiej klasyki. Założone w 1951 wydawnictwo Atlas Comics było następcą Timely Comics, a w 1961 przeobraziło się w Marvel Comics. W ramach "Fantagraphics Presents the Marvel Atlas Comics Library" rocznie ukazywać się będzie pięć publikacji, z czego jedna będzie poświęcona twórczości danego artysty, a cztery  pozostałe - poszczególnym tytułom z katalogu poprzednika Marvela. Redakcją cyklu zajmować się będzie doktor Michael J. Vassallo, specjalista w temacie publikacji Atlasu. Na potrzeby reedycji komiksy będą skanowane z dostępnych wydań i odnawiane. Na pierwszy ogień pójdzie "Adventures Into Terror: The Atlas Comics Library Vol. 1", na którym znajdą się „The Brain” i „Return of the Brain” Russa Heatha, "Where Monsters Dwell" Basila Wolvertona, "House of Horror" Gene Colana oraz "The Torture Room" Dona Rico. 180 stron w twardej oprawie w cenie 35 dolarów. Premierę zaplanowano na wrzesień 2023. 

wtorek, 9 maja 2023

#2478 - "Konieczne było obranie innego kierunku" - rozmowa z Rafałem Kołsutem (Krakowskie Stowarzyszenie Komiksowe)

Wiele wody w Wiśle upłynęło od zakończenia 12. Krakowskiego Festiwalu Komiksu (24-26 marca 2023). Kontrowersje i emocje, które pojawiły się wokół imprezy organizowanej przez Krakowskie Stowarzyszenie Komiksowe oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe zdążyły już ostygnąć, więc to dobry moment, aby na spokojnie wrócić do tegorocznej edycji KFK i "na chłodno" o niej podyskutować.


czwartek, 4 maja 2023

#2477 - Komix-Express 447

Mucha Comics
mocniej wchodzi w oldskulowych mutantów - wydawnictwo zapowiedziało nie tylko "X-Men" Jima Lee, ale też dość nieoczywistą klasykę z lat 80-tych, z początków 17-letniego runu Chrisa Claremonta. W 2024 dostaniemy tzw. bezprzymiotnikowych "X-Men" ("X-Men" vol. 2 z 1991 roku) zbierających w albumie numery #1-11 regularnej serii oraz dwa zeszyty "Ghost Ridera" (vol.3 #26-27). To właśnie w ramach tego tytułu ukazał się zeszyt, który sprzedał się w nakładzie przekraczającym 8,1 mln egzemplarzy i uchodzi za najlepiej sprzedający się komiks w amerykańskiej historii. To właśnie ten tytuł uczynił z Lee super-gwiazdę przemysłu komiksowego w USA, a Polsce, gdzie został wydany przez TM-Semic, cieszy się małym kultem. Dodam jeszcze, że Egmont w swoim "X-Men" Jim Lee z 2019 puścił inne rzeczy (z on-goinga "Uncanny X-Men"), więc nic się nie powinno dublować. "X-Men" Lee (i Claremonta) to będzie sprzedażowy strzał w dychę, nie ma co do tego żadnych wątpliwości, natomiast "X-Men: Brood Saga" to zdecydowanie bardziej nieoczywisty wybór, wręcz hipsterski, celujący w mniejszą publikę. 

niedziela, 30 kwietnia 2023

#2476 - Trans-Atlantyk 451

Trzęsienie ziemi w IDW - IDW Media Holdings, spółka macierzysta IDW Publishing i IDW Entertainment, ogłosiła redukcję 39% obecnego personelu oraz dobrowolne wycofanie się z nowojorskiej giełdy (NYSE). Dodajmy, że wartość akcji IDW spadła (w pewnym momencie) do poziomu 47 centów. Jaki jest powód tych decyzji? "Seria znaczących posunięć w odpowiedzi na wyzwania operacyjne" ma "zapewnić firmie odbudowę i przyszły wzrost" - jak czytamy w oficjalnym komunikacie. Działania władz IDW mają przynieść 4,4 mln dolarów oszczędności w skali roku. Jak pisze Graeme McMillan z Popverse za tymi zmianami stoi Davidi Jonas, nowy CEO firmy, który został mianowany na to stanowisko przez... swojego ojca, będącego właścicielem IDW. Największe zmiany dotknęły dział marketingu (gdzie podobno zwolniono wszystkich pracowników) oraz pion redakcyjny (w którym "poleciała" połowa zatrudnionych). Zwolniono wydawcę i starszego dyrektora ds. strategii treści, a pozycje wydawcy i redaktora naczelnego zostały obsadzone przez członków dotychczasowego zespołu, jak donoszą źródła. 

niedziela, 23 kwietnia 2023

#2475 - Komix-Express 446

W trakcie kończącego się Poznańskiego Festiwalu Sztuki Komiksowej 2023 ogłoszono nominacje do Orient-Menów za rok 2022, a więc nagród polskiego środowiska komiksowego ufundowanych przez Polskie Stowarzyszenie Komiksowe. Nie będę tutaj przynudzał, tylko z miejsca przedstawię poszczególne nominacje:

Najlepszy komiks zagraniczny wydany w Polsce: 

"Blast" scen. i rys. Manu Larcenet (Wydawnictwo Mandioca)
"Andy. Opowieść faktograficzna " scen. i rys. Typex (Timof Comics)
"Potwory" scen. i rys. Barry Windsor-Smith (Mucha Comics)
"Samotność komiksiarza" scen. i rys. Adrian Tomine (Kultura Gniewu)

Najlepszy polski komiks:

"Incel" scen. i rys. Jan Mazur (Kultura Gniewu)
"Zasada trójek" scen. i rys. Tomasz "Spell" Grządziela (Kultura Gniewu)
"Bardo. Rege" scen. Daniel Odija, rys. Wojciech Stefaniec (Timof Comics)

sobota, 22 kwietnia 2023

#2474 - Trans-Atlantyk 450

Jesienią 2023 ukaże się nowy komiks Daniela Clowesa - „Monica” ma być „najbardziej osobistą i ambitną powieścią graficzną” w jego karierze, jak zapowiada wydawnictwo Fantagraphics, 61-letni artysta komiksowy pochodzący z Chicago kazał czekać na nowy komiks swojego autorstwa ponad pół dekady. „Monica” będzie serią krótkich, powiązanych ze sobą opowieści, które opowiadają historię życia – a właściwie historie – tytułowej bohaterki. 

„Clowes wykorzystuje wieloletnie obserwacje i inspiracje artystyczne, aby stworzyć swoją najbardziej złożoną i wyrafinowaną powieść graficzną” - jak czytamy w oficjalnej zapowiedzi. Dziewięć historii składających się na nowy komiks Clowesa porusza tematy samotności i porzucenia oraz „permutację tych idei". Początkowo autor chciał narysować dziewięć różnych historii, ale stopniowo zaczęły się one łączyć. „Każda historia prowadzi do następnej w sposób, jaki niekoniecznie da się dostrzec, dopóki nie dojdziesz do końca” - komentował artysta na łamach „The Washington Post". 

poniedziałek, 29 sierpnia 2022

#2473 - Trans-Atantyk 449

Frank Miller
wytacza proces Jennifer Bush-Kraft, wdowie po Davidzie Anthony`m Krafcie, wydawcy i redaktorze DC Comics. Kierował on magazynem "Comics Interview Magazine", na okładkach którego użyto prace Millera, aby promować jego komiksy - w #2 z 1983 użyto ilustracji z "Roninem", a w #31 z 1986 - z "DKR". Jak utrzymuje artysta, w ich posiadaniu nadal znajdują się jego oryginalne prace i żąda ich zwrotu. Miller utrzymuje, iż "zgodnie z powszechnym zwyczajem i zwyczajami w branży w tamtym czasie" Kraft mógł przechowywać "przez pewien czas" rzeczone ilustracje. Nie mogły być wykorzystywane w żadnym innym celu oraz pozostawały własnością ich autora. Miały zostać mu zwrócone, ale jak czytamy w pozwie - nie zostały. Prawnicy twórcy zaznaczają również, iż rysunek z "DKR" ma szczególną wartość, ponieważ jest jednym z najwcześniejszych przedstawień Batmana i Carrie Kelley w wersji z "Powrotu Mrocznego Rycerza". Autor "300" i "Sin City" utrzymuje, iż począwszy od lat 80., a czasami później, zwracał się pośrednio i bezpośrednio w tej sprawie do Krafta. 

sobota, 13 sierpnia 2022

#2472 - Trans-Atlantyk 448

Trzęsienie ziemi w Tapas Media - Bleeding Cool donosi, że w ramach konsolidacji trzech brandów (Radish, Tapas i Wuxiaworld) pod jednym, najbardziej rozpoznawalnych szyldem (Tapas) pod kierownictwem nowego CEO, Chang Kima, zwolniono około 30% personelu zatrudnionego pierwotnie w Tapas. "Ucięto" etaty CFO, CCO, Head of Publicity i innych wysokich rangą executives. Powodem tych ruchów jest "zwiększenie wydajności" i usunięcie nadmiarowych pozycji w "nowym" Tapas. Według niektórych źródeł odsetek  zwolnień może być jeszcze wyższy, niż podaje Rich Johnston. Dla pełnego kontekstu dodajmy, że w zeszłym roku koreański koncern Kakao Entertainment przejął dwie amerykańskie platformy - właśnie Tapas Media i Radish Media. Ta pierwsza specjalizuje się w publikacji cyfrowych komiksów (webtoons), a jej wartość sięga 510 mln dolarów. Z tego co się orientuje ta druga, warto 440 mln dolców, pełni podobną funkcję, tyle, że w przypadku literatury i skręca bardziej w stronę treści UGC (user generated content). 

środa, 3 sierpnia 2022

#2471 - Ryuconowy Komix-Express 445

No i po Ryuconie 2022. Na Festiwalu Kultury i Popkultury Japońskiej organizowanym przez FunCube Events po raz pierwszy zagościł komiks zachodni, a konkretnie ten nasz, polski. W związku z tym, że w ramach tego bloku dołożyłem swoją cegiełkę - prowadząc spotkania z zaproszonymi artystami i artystkami - uznałem, że warto coś w tym temacie napisać. 

Orgowie Ryuconu zostali ostro sponiewierani w social mediach w kwestiach organizacyjnych. U siebie temat ten podniosła Herzyk (link) oraz Unka Odya (link) Burdel to całkiem adekwatne określenie. Nie ogarniający niczego helperzy, punkty informacyjne, które trzeba informować o tym, co dzieje się na imprezie, oznaczenia na obiekcie w ilościach homeopatycznych, wąskie gardło na poziomie kasy biletowej z jednym terminalem i chronicznym brakiem drobnych do wydawania reszty. Zaproszeni gości (przynajmniej niektórzy) okazali się niegodni podania im choćby wody i informacji o tym, że mają dostęp do VIP roomu, gdzie można sobie zrobić kawę i coś zjeść. Wreszcie, nie wszyscy prowadzący przygotowali się odpowiednio do spotkań, które mieli prowadzić, pisząc delikatnie. To jak najbardziej uzasadniona krytyka, ale dotarły do mnie również głosy, że "jak na konwent mangowy" to... nie było aż tak źle!

środa, 27 lipca 2022

#2470 - Z importu 02: Incognito

Autorem poniższego tekstu jest Krzysztof Ryszard Wojciechowski. Spiritus movens Rękopisu znalezionego w Arkham. Ostatni człowiek na Ziemi.

Sporo już na naszym rynku komiksów duetu Brubaker/Phillips. Wydawcy nadrobili stracone lata i dziś wielu polskich czytelników wali w komiksy tych autorów jak w dym, wiedząc, że to porządna firma. Jak jednak widzicie, jeszcze nie wszystko się ukazało, bo przychodzę do Was z nie lada perełką. „Incognito” to ciekawy projekt powstały w momencie sukcesu „Criminal” i gdy Bru brylował w mainstreamie, pisząc „Kapitana Amerykę”. Dla naszego ulubionego duetu było pewnikiem to w pewnym sensie koło zapasowe, które mogło osiągnąć sukces czytelniczy, ale zainteresowanie odbiorców najwyraźniej nie skupiło się na tej serii, a szkoda. 



poniedziałek, 11 lipca 2022

#2469 - Trans-Atlantyk 447

Prawdopodobnie największy popkulturowy festiwal na świecie odbędzie się "normalnie", bez żadnych pandemicznych restrykcji po raz pierwszy od trzech lat. W 2022 roku San Diego Comic Con wraca do San Diego Convention Center, ale wiele wskazuje na to, że będzie to impreza inna od tych, które odbywały się przed pandemią. Jak pisze Heidi MacDonald "koszty wystawiania się na gigantycznych konwentach nie zawsze są uzasadnione finansowe" dla wielu amerykańskich wydawców, ale "urok  i przepych SDCC nadal [ich] przyciąga". W dodatku, możliwość spotkania się z ulubionymi twórcami (w przypadku fanów) oraz z kolegami z branży (w przypadku kolegów z branży) to nadal niezwykle ważny aspekt tej imprezy. Jak zwraca uwagę MacDonald, w tym roku można spodziewać się znaczących zmian w układzie powierzchni wystawienniczej w San Diego Convention Center. Przede wszystkim Warner Bros. Discovery, nowo utworzona firma-matka DC Comics, zrezygnowała ze stoiska godnego komiksowego giganta i zadowoli się obecnością wyłączenie w ramach poszczególnych panelów. 

środa, 6 lipca 2022

#2468 - Zamek zwierzęcy (tomy 1 i 2)

Xavier Dorison nie kojarzy mi się dobrze. Sięgając po pozycje sygnowane jego nazwiskiem spodziewam się co najwyżej poprawnie zrealizowanego frankofońskiego komiksu środka i zwykle go dostaję. Produkt bywa lepszej jakości, niekiedy gorszej. Na szczęście, w przypadku "Zamku zwierzęcego" sytuacja jest nieco inna.



sobota, 2 lipca 2022

#2467 - Trans-Atlantyk 446

Ikona brytyjskiego komiksu (po raz kolejny!) spróbuje podbić serca amerykańskich czytelników - "Best of 2000 AD" w swoich założeniach ma być "najintensywniejszą ofensywą" w tym względzie od dekad. Tytuł redagowany przez Owena Johnsona będzie kwartalnikiem, liczącą sobie 200 stron antologią, planowaną na sześć numerów. Pierwszy numer ma ukazać się jesienią, a wcześniej numer #0 ukazał się z okazji tegorocznej edycji FCBD. Co będzie składać się na jego zawartość? Johnson zapowiada wszystkiego po trochu. Pojawią się wyselekcjonowane one-shoty z sędzią Dreddem, zarówno nowsze, jak i starsze, pojawią się "ukryte diamenty" brytyjskiego komiksu, będą "kultowe" pozycje, które sprawiły, że marka "2000 AD" stała się tym, czym jest dziś, szorciaki, jak i dłuższe formy (pełne metraże po 100 i więcej stron). Generalnie, materiał ma być przystępny dla każdego czytelnika i nie trzeba mieć doktoratu z brytyjskiego komiksu, aby móc sięgnąć po "Best of 2000 AD".