niedziela, 15 listopada 2015

#1996 - Komix-Express 315

Poznaliśmy pierwsze zapowiedzi Wydawnictwa Komiksowego na 2016 rok. Bałem się, że o zapowiadanym już dość dawno temu  "Local" Briana Wooda i Ryana Kelly`ego ostatecznie wypadł z harmonogramu wydawniczego, ale niepotrzebnie. Zbiór dwunastu opowieści składających się na "współczesną balladę" ukaże się w lutym.

Bohaterką opowiadań jest Megan McKeenan, punkówa, która co chwilę zmienia pracę, miejsce zamieszkania, pomysł na życie. Dwanaście różnych miejsc, dwanaście różnych historii, które łączy - poza główną bohaterką - poszukiwanie odpowiedzi na ważne nie tylko dla młodych marzycieli pytania o sens życia.

Także w lutym swoją premierę będą miały pierwsze tomy nowych frankofońskich serii, a mianowicie "Rani" Jeana Van Hamme`a, Jeana Alcante i Francesa Vallesa oraz "Azymutu" Wilfrida Lupano i Andreae. Tę pierwszą tłumaczył będzie Jakub Syty, drugą - Wojciech Birek, a obie ukazywać się będą w twardych oprawkach. Kolejne tomy już w marcu - i fajnie, bo nie uśmiecha mi się czekać kilka miesięcy na kontynuację, jak to ma miejsce w przypadku "Pewnego razu we Francji". Harmonogram uzupełnia "Człowiek-wilk", którego na Kolorowych zapowiadaliśmy już w grudniu 2013 roku.

Chester Brown wraca do problemu prostytucji w swoim nowym komiksie zatytułowanym "Mary Wept over the Feet of Jesus". W albumie znajdzie się dziewięć historii pochodzących z Biblii, począwszy od historii Kaina i Abla, aż po losy syna marnotrawnego. Ich motywem przewodnim będzie obecność jawnogrzesznic, ladacznic i kobiet upadłych. Komiks ma być typowy dla twórczości "Na własny koszt" i "Louisa Riela" - zmuszający do refleksji, stawiający sprawy, które braliśmy za pewnik w zupełnie odmiennym świetle, a do tego zabawny, inteligenty i erudycyjny (tak, nie zabraknie przypisów i obszernej bibliografii). Co ciekawe, nie będzie to pierwszy komiks Browna inspirowany Pismem Świętym. Na początku swojej kariery zrealizował (między innymi) obrazkową adaptację fragmentów Ewangelii wg. Św. Mateusza. Premiera - wiosna 2016. Oprócz wersji angielskiej ukażą się przekłady na potrzeby rynków we Francji, Hiszpanii, Włoszech i Korei.

Wystawa Magdy Rucińskiej w Sopocie. 20 listopada o godzinie 18:00 w galerii Zatoka Sztuki (Aleja F. Mamuszki 14) odbędzie się wernisaż ekspozycji "Pomiędzy". Prace Rucińskiej będzie można oglądać do 20 grudnia. Wystawa pierwotnie prezentowana była w Bydgoszczy. Opis prezentuje się następująco:

"Pomiędzy" to taki zbiór obrazów, który powstawał w ciągu ostatniego roku jako swoista próba zebrania myśli, wrażeń, wspomnień - rzeczy mniej lub bardziej introspektywnych. Jest to cykl dość oniryczny, chwilami absurdalny i ubrany w skromną szatę barwną.

Wybrany przeze mnie tytuł jest prosty, krótki i ma w sobie pewną otwartość. To, co znajduje się pomiędzy umyka bowiem często definicjom, klarownym rozróżnieniom. Pozostaje swoistą szarą strefą, po której poruszać się możemy, zdając się na intuicję. W swoich pracach próbuję dać wyraz odczuciom, przeczuciom trudnym do sprecyzowania. Tworzenie tych obrazów z pogranicza rysunku, malarstwa i ilustracji stanowi dla mnie okazję do odkrywania tego, co zapamiętane i wyobrażone. Sprawia to, że mają one charakter osobisty i odrealniony jednocześnie. Nie bez znaczenia jest dla mnie medium ilustracji, które odbieram jako dalekie od patosu, sprzyjające prostocie i subiektywizmowi. Synteza, jaką stosuję w swojej twórczości pozwala mi na dystans. Sprawia ona, że dostrzegam w przywoływanych przeze mnie obrazach inną warstwę znaczeniową. Tę którą na co dzień potrafię odnaleźć jedynie w momentach zawieszenia, wolnych od dyktatu terminarza.

W zebranych na wystawie pracach będzie można odnaleźć charakterystyczne dla mnie motywy domu, rośliny, cienia, postaci, przestrzeni otwartej i zamkniętej, przedmiotów wyjętych ze sfery osobistej, które zestawiam ze sobą w poszukiwaniu relacji wizualnych i semantycznych. Wyjęte spod praw grawitacji i logiki cienie, krzesła pełniące funkcje dziwacznych metonimii i dłonie, z których wyrastają bliżej niezidentyfikowane kwiaty to tylko część mojego małego uniwersum. Zbioru otwartego na nowe znaczenia i interpretacje, a zamkniętego jedynie w wąskiej gamie barwnej, sprowadzającej się w zasadzie do bieli, czerni, szarości i kilku wariacji na temat ugru, różu czy błękitu.

Z kolei w stołecznym Muzeum Karykatury (ul. Kozia 11) pokazane zostaną prace Henryka Jerzego Chmielewskiego w ramach wystawy "Papcio Chmiel i jego podopieczni". Wernisaż odbędzie się 8 grudnia, a prace oglądać będzie można aż do 28 lutego przyszłego roku. Oprócz plansz komiksowych (oryginalnych, oczywiście) zaprezentowane zostaną także plakaty, obrazy olejne, materiały o charakterze dokumentalnym, książki i fotografie, przykłady z kolekcji inspirowanych komiksami Papcia Chmiela. Ekspozycji będzie towarzyszył katalog, w którym obok reprodukcji prac, informacji biograficznych i bibliograficznych, znajdą się również teksty krytyczne poświęcone twórczości Papcia Chmiela.

Jednym z ciekawszych fragmentów wystawy będzie prezentacja oryginalnych plansz, kojarzonego z twórczością Mistrza komiksu Tytus, Romek i A’Tomek. W 2016 roku minie 50 lat od ukazania się Księgi I przygód niesfornego szympansa Tytusa w wersji książkowej, zatytułowanej Tytus, Romek i A'Tomek: Tytus harcerzem, a w 2017 roku będziemy obchodzić jego 60-te urodziny, które miały miejsce na łamach tygodnika "Świat Młodych".

Oprócz przypomnienia i popularyzacji wiedzy o jednym z największych mistrzów polskiego komiksu, jednym z celów wystawy jest przygotowanie merytoryczne do planowanego stworzenia tzw. "Galerii Komiksu" przy Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego – cyklu wystaw, w ramach którego będziemy prezentować najlepsze osiągnięcia twórców tego gatunku, związanych również ze sztuką karykatury.


Już wkrótce największy villain ze świata "Żywych trupów" zaliczy swój debiut na małym ekranie. Po miesiącach spekulacji stacja AMC potwierdziła, że w finale bieżącego, szóstego sezonu pojawi się Negan. W jego postać wcieli się znany fanom komiksu z adaptacji "Strażników" Jeffrey Dean Morgan (a nie jak plotkowano wcześniej Garret Dillahunt). Trzeba przyznać, że filmowy Komediant doskonale pasuje do tej roli - poza odpowiednimi gabarytami i fizjonomią, ma wystarczającą dawkę charyzmy i szaleństwa. Jak dla mnie - bezbłędny casting.

20 listopada w Operze Bałtyckiej odbędzie się prapremiera spektaklu "Olimpia z Gdańska" w reżyserii Jerzego Lacha. Nie wspominałbym o tym na Kolorowych, gdyby nie fakt, że wydarzeniu towarzyszyć będzie akcent komiksowy. Scenarzysta Piotr Szulc i rysownik Kuba Babczyński podjęli się interpretacji libretta operowego na język narracji obrazkowej. Na polskim gruncie będzie to pierwszy tekst tego typu. Komiks pod takim samym tytułem będzie opowieścią o ostatnich dniach Stanisławy Przybyszewskiej i o Olimpii de Gouges, XVIII wiecznej feministce, abolicjonistce i dramatopisarce, która żyła w czasach Rewolucji Francuskiej.

W operze i komiksie rzeczywistość miesza się z narkotycznym snem. Przybyszewska poznaje swoją bohaterkę i przechodzi metamorfozę stając po stronie twórczyni Deklaracji Praw Kobiety i Obywatelki, jednocześnie odrzucając uwielbianego wcześniej Robespierre’a. Opowieść Kuby Babczyńskiego i Piotra Szulca nie ujrzałaby światła dziennego, gdyby nie twórcza współpraca pomiędzy Operą Bałtycką, na zlecenie której powstał spektakl i Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdańsku – wydawcy komiksu. Promocja komiksu oraz spotkanie z jego autorami odbędzie się podczas Festiwalu Sztuka Czytania (27 listopada, piątek o godzinie 18:30 w American Corner - Gdańsk).

W ramach kolejnego PDAKa Tomasz Pstrągowski wygłosi wykład "Rysując siebie. Autorskie strategie kreowania własnego wizerunku w komiksach dokumentu osobistego". Spotkanie z dziennikarzem komiksowym, który zakładał i szefował jednemu z największych serwisów komiksowych w Polsce (Komiksomania.pl), doktorantem Uniwersytetu Gdańskiego i współtwórcą podcastów o grach wideo Nieczyste zagrywki i Niezatapialni.pl odbędzie się 18 listopada 2015 o godzinie 18.00 w sali 82 w Bibliotece Uniwersyteckiej przy ul. Ratajczaka 38/40. Organizatorami Poznańskie Dyskusyjnej Akademii Komiksu są Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu oraz Fundacja Instytut Kultury Popularnej. Zapowiedz wykładu przedstawia się następująco:

W wykładzie spróbuję przybliżyć strategie, po które sięgają autorzy komiksów dokumentu osobistego, by uwiarygodnić swoją twórczość. Komiks tradycyjnie kojarzony jest z domeną fikcji - superbohaterami, opowieściami szpiegowskimi, zabawnymi paskami gazetowymi etc. Nawet przymiotnik "komiksowy" oznacza w jeżyku potocznym "nieprawdopodobny", "uproszczony". Dlatego przed rysownikami i scenarzystami próbującymi relacjonować za pomocą historyjek obrazkowych prawdę (komiksowymi autobiografistami, biografistami i reporterami) stoi zadanie szczególnie trudne - muszą przełamać instynktowną nieufność czytelnika, nauczonego, iż komiksy są niepoważne i nieprawdziwe. W wykładzie przybliżę także strategie tych twórców, którzy wykorzystując po strategie uwiarygodnienia sięgają przewrotnie, wykorzystując je do opowiadania autofikcji - czyli kłamstw na temat własnego życia.

Kajetan Wykurz i Filip Wiśniowski gośćmi najnowszego Komiksofonu. Już w ten piątek, 20 listopada o godzinie 19.00 we Wrocławiu w Sanatorium Kultury (Przejście Garncarskie 2) odbędzie się 19. edycja imprezy łączące komiks z muzyką. Tym razem w głównych rolach zobaczymy autora "Portalu" i człowieka, który powołał do życia "Złote Kurczaki". Tradycyjnie, Komiksofon poprowadzą Konrad Okoński i Andrzej Jarczewski. Wstęp wolny, Kolorowe zapraszają. 

Brak komentarzy: