Komiks "Kościsko" Karola Kalinowskiego z Nagrodą im. Ferdynanda Wspaniałego dla Najlepszej Polskiej Książki dla Dzieci 2016. Wyróżnienie to zostało przyznane podczas Festiwalu Literatury dla Dzieci. Celem Konkursu jest wytypowanie oraz promocja najwartościowszej polskiej literatury dla dzieci w wieku 5-12 lat. Kapituła bierze pod uwagę książki wydane w Polsce, w roku 2016, które zostały stworzone z wyjątkową dokładnością i dbałością o rozwój wrażliwości młodego czytelnika - czytamy na oficjalnej stronie festiwalu. Dodajmy, że "Kościsko" zostało uznane za najlepszy przez jury, a Nagroda
Czytelników trafiła do Barbary Caillot-Dubus i Aleksandry Karkowskiej za "Na Giewont się patrzy" (Oficyna Wydawnicza Oryginały). KRL oprócz eleganckiej statuetki wzbogacił się o 10 tysięcy złotych. Jeśli nie udało wam się zapoznać z wydanym na ostatniej emefce albumem to spokojna głowa - Kultura Gniewu już zapowiedział dodruk. Kiedy pojawiła się nominacja pomyślałem, że stało się coś ciekawego -
oto środowisko książkowe zobaczyło komiks - komentuje Kalinowski na FB.
Nie, nie zobaczyło, bo widziało tego zwierza od jakiegoś czasu, ale dało temu wyraz. I bardzo się ucieszyłem - do głowy by mi nie przyszło, że skończy się to nagrodą. Przyznam, że cieszę się bardziej jako komiksiarz, niż autor "Kościska". Ale ja zawsze byłem misyjny, więc mnie zupełnie ta reakcja nie dziwi. Dziękuję Pani Małgorzacie Węgrzeckiej za nominację (moja ukochana szefowa z mojego ukochanego "Świerszczyka"). Dziękuję jury za odwagę i... dobry gust. Dziękuję Kulturze Gniewu za to, że chłopaki zawsze ze mną i dziękuję moim dziewczynom - Madzi i mojej córeczce Dorotce, bo bez ich wsparcia, cierpliwości i inspiracji tej książeczki po prostu by nie było. I dziękuję Wam moi czytelnicy. Gratuluję z całego serca nagrody czytelników dla "Na Giewont się patrzy" Barbary Caillot-Dubus i Aleksandry Karkowskiej. Gratuluję wszystkim nominowanym autorom - towarzyszyć Wam to był zaszczyt.
Batman nie żyje - 9 czerwca 2017 roku zmarł Adam West. Z wielką przykrością musimy poinformować, że Adam zmarł w spokoju ubiegłej nocy, po krótkiej i dzielnej walce z białaczką - czytamy w oświadczeniu udostępnionym przez jego rodzinę. Był ukochanym ojcem, mężem, dziadkiem i pradziadkiem. Nie sposób wyrazić nam jak będziemy za nim tęsknić. Wiemy, że wy też będziecie za nim tęsknić. Wiedzcie, że cenił wasze wsparcie i miłość. Przytulcie dziś ukochanych. Aktor trwale zapisał się w historii popkultury wcielając się w serialowego Zamaskowanego Krzyżowca, w słynnym telewizyjnym show inspirowanym komiksem DC Comics. Jego rolę w "Batmanie", emitowanym w latach 1966-68, jak i sam serial, bez krzty przesady można określić kultowymi. West był tak mocno identyfikowany z Gackiem, że nawet po zakończeniu emisji miał duże problemy ze znalezieniem innych ról. Pomimo tego zgromadził swojej filmografii ponad 190 występów na małym i dużym ekranie, zagrał w "Żołnierzu w deszczu", "Wyspie zła" czy "Robinson Crusoe on Mars". Znany był również ze swoich ról w filmach animowanych. W 2000 roku użyczał głosu burmistrzowi miasteczka Quahog w słynnym "Family Guy`u". Seth MacFarlane szukał kogoś do obsadzenia niezbyt inteligentnego małomiasteczkowego polityka nazywającego się... Adam West - trudno więc dziwić się, że rola przypadła Adamowi Westowi. Spoczywaj w pokoju, nie tak Mroczny Rycerzu...
Scream Comics zapowiada "Nestora Burmę". To komiksowa adaptacja klasycznych powieści pióra Leo Maleta utrzymanych w konwencji noir, ale rozgrywających się w ponurych zakamarkach Paryża lat 50-tych. I jeśli jeszcze to was nie zachęciło to dodam, że autorem oprawy graficznej jest (między innymi) Jacques Tardi, jeden z najwybitniejszych francuskich artystów komiksowych. Scream będzie wydawało serię w cyklu pojedynczych albumów, z których pierwszy zatytułowany będzie "Mgła na moście Tolbiac", który pierwotnie ukazał się w 1982 roku. Obecnie seria liczy sobie dziesięć albumów, a ostatni ("Micmac moche au Boul'Mich") ukazał się w 2015. Oprócz Tardiego nad serią pracowali także Emmanuel Moynot i Nicolas Barral. W zapowiedzi wydawnictwa czytamy (między innym) tak:
Wezwany przez starego, umierającego handlarza szmatami, Nestor Burma zanurza się we wspomnieniach z młodości, kiedy obracał się w kręgach anarchistycznych okresu międzywojennego.
21 czerwca obędzie się kolejne spotkanie w ramach Poznańskiej Dyskusyjnej Akademii Komiksu. W Czytelni Komiksów i Gazet NOVA o godzinie 18.00 wystąpi dr Konrad Dominas, który przyjrzy się komiksowi "Immortals". "Immortals. Gods and Heroes - scenariuszowy miszmasz między komiksem a opowiadaniem transmedialnym. Rozważania metodologiczne" - tak będzie brzmiał pełny tytuł jego wykładu.
Komiks "Immortals. Gods and Heroes" w połączeniu z filmem "Immortals" Tarsema Singha (2011) są doskonałym przykładem tzw. opowiadania transmedialnego, które Henry Jenkins określa jako sztukę tworzenia światów. Wydany przez Archaia Entertainment zbiór dziewięciu opowiadań stawia pytanie nie tylko o jego rolę w zakresie recepcji literatury antycznej we współczesnej kulturze, ale i miejsce komiksu w swoistym systemie naczyń połączonych, o którym Jenkins pisze: "Aby w pełni doświadczyć każdego fikcyjnego świata konsumenci muszą przyjąć rolę myśliwych i zbieraczy, ścigających fragmenty opowieści na różnych kanałach medialnych (...)". Czy zatem poszczególne scenariusze Immortals Gods and Heroes są tylko uzupełnieniem filmu, marketingowym chwytem mającym na celu wywołać odpowiednią reakcję odbiorców? A może czymś więcej? Czy literatura antyczna jest jedynym punktem odniesienia dla fabuły komiksu? Jakie mechanizmy (kulturowe, medialne, techniczne) wykorzystano, aby stworzyć produkt, który przyciąga treścią i formą? Na te pytanie odpowie wystąpienie "Immortals. Gods and Heroes – scenariuszowy miszmasz między komiksem a opowiadaniem transmedialnym. Rozważania metodologiczne".
Konrad Dominas – adiunkt na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM. Wykłada w Pracowni Humanistycznych Studiów Interdyscyplinarnych, kierowanej przez prof. dra hab. Aleksandra W. Mikołajczaka. Filolog klasyczny i informatyk. Autor książki "Internet jako nowa przestrzeń recepcji literatury antycznej". Ponadto zajmuje się recepcją mitu w nowych mediach oraz w kulturze współczesnej. Jego badania naukowe dotyczą przede wszystkim kwestii metodologicznych – mechanizmów odpowiedzialnych za uobecnianie się grecko-rzymskiej literatury i kultury w cyberprzestrzeni.
Nie, nie zobaczyło, bo widziało tego zwierza od jakiegoś czasu, ale dało temu wyraz. I bardzo się ucieszyłem - do głowy by mi nie przyszło, że skończy się to nagrodą. Przyznam, że cieszę się bardziej jako komiksiarz, niż autor "Kościska". Ale ja zawsze byłem misyjny, więc mnie zupełnie ta reakcja nie dziwi. Dziękuję Pani Małgorzacie Węgrzeckiej za nominację (moja ukochana szefowa z mojego ukochanego "Świerszczyka"). Dziękuję jury za odwagę i... dobry gust. Dziękuję Kulturze Gniewu za to, że chłopaki zawsze ze mną i dziękuję moim dziewczynom - Madzi i mojej córeczce Dorotce, bo bez ich wsparcia, cierpliwości i inspiracji tej książeczki po prostu by nie było. I dziękuję Wam moi czytelnicy. Gratuluję z całego serca nagrody czytelników dla "Na Giewont się patrzy" Barbary Caillot-Dubus i Aleksandry Karkowskiej. Gratuluję wszystkim nominowanym autorom - towarzyszyć Wam to był zaszczyt.
Batman nie żyje - 9 czerwca 2017 roku zmarł Adam West. Z wielką przykrością musimy poinformować, że Adam zmarł w spokoju ubiegłej nocy, po krótkiej i dzielnej walce z białaczką - czytamy w oświadczeniu udostępnionym przez jego rodzinę. Był ukochanym ojcem, mężem, dziadkiem i pradziadkiem. Nie sposób wyrazić nam jak będziemy za nim tęsknić. Wiemy, że wy też będziecie za nim tęsknić. Wiedzcie, że cenił wasze wsparcie i miłość. Przytulcie dziś ukochanych. Aktor trwale zapisał się w historii popkultury wcielając się w serialowego Zamaskowanego Krzyżowca, w słynnym telewizyjnym show inspirowanym komiksem DC Comics. Jego rolę w "Batmanie", emitowanym w latach 1966-68, jak i sam serial, bez krzty przesady można określić kultowymi. West był tak mocno identyfikowany z Gackiem, że nawet po zakończeniu emisji miał duże problemy ze znalezieniem innych ról. Pomimo tego zgromadził swojej filmografii ponad 190 występów na małym i dużym ekranie, zagrał w "Żołnierzu w deszczu", "Wyspie zła" czy "Robinson Crusoe on Mars". Znany był również ze swoich ról w filmach animowanych. W 2000 roku użyczał głosu burmistrzowi miasteczka Quahog w słynnym "Family Guy`u". Seth MacFarlane szukał kogoś do obsadzenia niezbyt inteligentnego małomiasteczkowego polityka nazywającego się... Adam West - trudno więc dziwić się, że rola przypadła Adamowi Westowi. Spoczywaj w pokoju, nie tak Mroczny Rycerzu...
Scream Comics zapowiada "Nestora Burmę". To komiksowa adaptacja klasycznych powieści pióra Leo Maleta utrzymanych w konwencji noir, ale rozgrywających się w ponurych zakamarkach Paryża lat 50-tych. I jeśli jeszcze to was nie zachęciło to dodam, że autorem oprawy graficznej jest (między innymi) Jacques Tardi, jeden z najwybitniejszych francuskich artystów komiksowych. Scream będzie wydawało serię w cyklu pojedynczych albumów, z których pierwszy zatytułowany będzie "Mgła na moście Tolbiac", który pierwotnie ukazał się w 1982 roku. Obecnie seria liczy sobie dziesięć albumów, a ostatni ("Micmac moche au Boul'Mich") ukazał się w 2015. Oprócz Tardiego nad serią pracowali także Emmanuel Moynot i Nicolas Barral. W zapowiedzi wydawnictwa czytamy (między innym) tak:
Wezwany przez starego, umierającego handlarza szmatami, Nestor Burma zanurza się we wspomnieniach z młodości, kiedy obracał się w kręgach anarchistycznych okresu międzywojennego.
Komiksowy raport z box-office`u - "Wonder Woman" pogrzebała "Mumię". Najnowszy film rozgrywający się w DCEU drugi tydzień z rzędu rządzi w amerykańskich kinach - w miniony weekend film zarobił kolejne 57,2 mln dolarów. Jest to trzeci najlepszy wynik wśród filmów firmowanych logiem Warner Bros i DC Comics. Podczas drugiego weekendu. Lepszy był jedynie Batman. "Mroczny Rycerz" zarobił 75,1 mln, a "Mroczny Rycerz powstaje" - 62,1 mln. Główny rywal obrazy Patty Jenkins, czyli wspomniana wyżej "Mumia" ze studia Universal z Tomem Cruise`m w roli głównej rozczarowała kasując jedynie 32,2 mln zielonych. Produkcja, która ma być pierwszą z tzw. "Dark Universe" nie pomogą również długie nogi kinomaniaków - film rozczarował tak krytyków, jak i widzów. A wracając do "Wonder Woman" - podczas drugiego weekendu zanotowała spadek w okolicach 45%, co stanowi znakomity wynik. "Batman v Superman: Dawn of Justice" w drugim tygodniu zarobiło mniej o 69%, "Suicide Squad" spadło 67%, a "Man of Steel" - 65%. Licząc ze światowymi zyskami film ma już na koncie 435 miliony, a czekają go jeszcze premiery między innymi w Niemczech, Hiszpanii i Japonii.
Nie w ten, ale w przyszły przyszły piątek 30 czerwca odbędzie się kolejne spotkanie w ramach Piątkowych Spotkań z Komiksem w krakowskiej Artetece (ul. Rajska 12, Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie). Jego tematem będzie polski komiks internetowy, a poprowadzi je Rafał Kołsut. Oto zapowiedź "Duże ilości naraz złej kozy z Instagrama, czyli komiks internetowy w Polsce":
Mówi się, że Internet nie zapomina. To bzdura. Mówi się też, że jeden rok w Internecie to kilkadziesiąt lat w świecie realnym. WBP w Krakowie i Krakowskie Stowarzyszenie Komiksowe zapraszają na cyfrowo-archeologiczną wyprawę w poszukiwaniu prastarych źródeł polskiego webkomiksu! Prześledzimy wspólnie narodziny i rozwój historii obrazkowych w polskiej sieci, wskażemy najważniejszych twórców, tendencje, wzloty i upadki od prehistorii (okolice roku 2001) do dnia dzisiejszego.
Nie w ten, ale w przyszły przyszły piątek 30 czerwca odbędzie się kolejne spotkanie w ramach Piątkowych Spotkań z Komiksem w krakowskiej Artetece (ul. Rajska 12, Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie). Jego tematem będzie polski komiks internetowy, a poprowadzi je Rafał Kołsut. Oto zapowiedź "Duże ilości naraz złej kozy z Instagrama, czyli komiks internetowy w Polsce":
Mówi się, że Internet nie zapomina. To bzdura. Mówi się też, że jeden rok w Internecie to kilkadziesiąt lat w świecie realnym. WBP w Krakowie i Krakowskie Stowarzyszenie Komiksowe zapraszają na cyfrowo-archeologiczną wyprawę w poszukiwaniu prastarych źródeł polskiego webkomiksu! Prześledzimy wspólnie narodziny i rozwój historii obrazkowych w polskiej sieci, wskażemy najważniejszych twórców, tendencje, wzloty i upadki od prehistorii (okolice roku 2001) do dnia dzisiejszego.
Komiks "Immortals. Gods and Heroes" w połączeniu z filmem "Immortals" Tarsema Singha (2011) są doskonałym przykładem tzw. opowiadania transmedialnego, które Henry Jenkins określa jako sztukę tworzenia światów. Wydany przez Archaia Entertainment zbiór dziewięciu opowiadań stawia pytanie nie tylko o jego rolę w zakresie recepcji literatury antycznej we współczesnej kulturze, ale i miejsce komiksu w swoistym systemie naczyń połączonych, o którym Jenkins pisze: "Aby w pełni doświadczyć każdego fikcyjnego świata konsumenci muszą przyjąć rolę myśliwych i zbieraczy, ścigających fragmenty opowieści na różnych kanałach medialnych (...)". Czy zatem poszczególne scenariusze Immortals Gods and Heroes są tylko uzupełnieniem filmu, marketingowym chwytem mającym na celu wywołać odpowiednią reakcję odbiorców? A może czymś więcej? Czy literatura antyczna jest jedynym punktem odniesienia dla fabuły komiksu? Jakie mechanizmy (kulturowe, medialne, techniczne) wykorzystano, aby stworzyć produkt, który przyciąga treścią i formą? Na te pytanie odpowie wystąpienie "Immortals. Gods and Heroes – scenariuszowy miszmasz między komiksem a opowiadaniem transmedialnym. Rozważania metodologiczne".
Konrad Dominas – adiunkt na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM. Wykłada w Pracowni Humanistycznych Studiów Interdyscyplinarnych, kierowanej przez prof. dra hab. Aleksandra W. Mikołajczaka. Filolog klasyczny i informatyk. Autor książki "Internet jako nowa przestrzeń recepcji literatury antycznej". Ponadto zajmuje się recepcją mitu w nowych mediach oraz w kulturze współczesnej. Jego badania naukowe dotyczą przede wszystkim kwestii metodologicznych – mechanizmów odpowiedzialnych za uobecnianie się grecko-rzymskiej literatury i kultury w cyberprzestrzeni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz