piątek, 11 października 2013

#1387 - Komix-Express 204 - Łódzki łącznik

Na Kolorowych nie będzie w tym roku, podobnie jak w poprzednim, pełnowartościowej relacji z MFKiG. Dlaczego? Bo nie widzę sensu w płodzeniu tekstu na podstawie bardzo wybiórczego udziału w imprezie, którą w dodatku pomagałem organizować. Napisze tylko jedno - Atlas Arena to dobra lokalizacja dla komiksowych targów i growych turniejów, ale niekonieczne fajne miejsce na konwent. Nie ukrywam, że na MFKiG najbardziej interesują mnie nie same komiksiki (które potem spokojnie można kupić w internetach), nie polowanie na autografy (którego kompletnie nie rozumiem), ale twórcy i to, co mają ciekawego do powiedzenia i pokazania. Oni są najważniejsi na tej imprezie. I niestety obiekt, na którym w tym roku zorganizowano największa komiksową imprezę w Polsce nie sprzyjał spotkaniom z artystami. Problemem duże sali (A) było koszmarnie nagłośnienie - kiedy Rosiński, Rosa albo Gravett próbowali coś mówić byli skutecznie zagłuszani przez odgłosy dochodząc z głównej płyty, ale też jej wygląd. Powiedzieć, że nie była najpiękniejsza, to nic nie powiedzieć. Pozostałe, mniejsze sale (B i C) bardzo szybko prześmierdły słodkim zapaszkiem potu uczestników, ale daleki jestem od wniosków, że polski fan komiksu się nie myje. Były po prostu ciasne i duszne, często brakowało miejsca dla chętnych, a ilość dostępnego powietrza była doprawdy symboliczna. Ja rozumiem, że Łódzki Dom Kultury stał się zbyt mały w stosunku do ambicji organizatorów, ale atuty Atlas Areny mnie nijak nie przekonują. To nie jest dobre miejsce na konwent i nie chciałbym, żeby 25. MFKiG tam miał miejsce. Tyle ode mnie.

Największym wygranym 24. edycji MFKiG została niewątpliwie Kultura Gniewu. Warszawska oficyna zgarnęła nagrodę dla najlepszego wydawcy roku za "wydawanie znakomitych tytułów zagranicznych, za nieustające publikowanie dużej liczby albumów polskich autorów oraz za bardzo atrakcyjną nowość, czyli Krótkie Gatki." To już chyba druga wygrana KG, prawda? Założyciel i współwłaściciel tego wydawnictwa, Jarosław Składanek, otrzymał natomiast Doktorat Humoris Causa, czyli Nagroda im. Papcia Chmiela - za zasługi dla polskiego komiksu. Ten hattrick uzupełnia nagroda łódzkiej publiczności dla "Rozmówek polsko-angielskich" Agaty Wawryniuk, albumu który został uznany za najlepszy polski komiks sezonu 2012/2013. Gratulacje!


Z kronikarskiego obowiązku trzeba wspomnieć o innych, którzy z Łodzi przywieźli nagrody. Tym razem konkursów było całkiem sporo, to i zwycięzców jest niemało. W tym najważniejszym - na krótką formę komiksową, który w tym roku odbył się pod hasłem "Prawdy i mity o obrocie bezgotówkowym" -   jury w składzie: Krystyna Łukasiewicz, Wojciech Birek (przewodniczący), Piotr Kasiński, Paweł Kwiatkowski i Witold Tkaczyk, obradujące w dniach 19-26 września 2013 r., po zapoznaniu się z nadesłanymi na konkurs pracami oceniło je i przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:

Pięć równorzędnych wyróżnień w wysokości 3000 zł (brutto) otrzymali:

Dominik Szcześniak (scen.) i Katarzyna Babis (rys.) za pracę "Pan tu nie stał";  
Radosław Ruciński (scen. i rys.) za pracę "Cieplej";  
Magda Kożyczkowska (scen.) i Kajetan Wykurz (rys.) za pracę "Traf";   
Michał Chojnacki (scen.) i Jakub Grochola (rys.) za pracę "Propozycja nie do odrzucenia";   
Maciej Jasiński (scen.) i Krzysztof Trystuła (rys.) za pracę "Rodzinka.  

III. nagroda wysokości 5000 zł brutto dla  Krystiana Żelazo (scen. i rys.) za pracę "Spryciarz".

II. nagroda w wysokości 10000 zł brutto dla  Dennisa Wojdy (scen.) i Sebastiana Skrobola (rys.) za pracę "Bicie serca".

I. nagroda w wysokości 15000 zł brutto dla Jana Mazura (scen.) i Unki Odyi (rys) za pracę "Prawdziwa historia Syzyfa".

Cytując - jury stwierdza, że nadesłane na konkurs prace w większości w bardzo różnorodny i pomysłowy sposób zrealizowały określoną w regulaminie tematykę. Oprócz licznych prób przedstawienia zalet i obalania mitów o obrocie bezgotówkowym w formie komiksowego instruktażu nie zabrakło prac opartych na zaskakujących i oryginalnych skojarzeniach, co znalazło też wyraz w werdykcie. Cieszy też udział wśród laureatów zarówno doświadczonych, jak i młodych twórców.

Wyniki konkursu na krótką formę komiksową związaną z postacią Juliana Tuwima są następujące. Sześć równorzędnych wyróżnień otrzymali:

Grzegorz Janusz (scen.) i Tomasz Niewiadomski (rys.) za pracę "Abecadło";
Oktawia Ogniew (scen. i rys.) za pracę "Julek";
Magdalena Chojnowska (scen. i rys.) za pracę "Ptasie radio";
Dorota Świderska (scen. i rys.) za pracę "Rozmówki";
Katarzyna Kruszyńskiej(scen. i rys.) za pracę "Samolot";
Krzysztof Chalik (scen.) i Mateusz Wiśniewski (rys.) za pracę "Ubique Daemon".

I. nagrodę przyznano Sebastianowi Skrobolowi oraz Dennisowi Wojdzie za pracę "Poeta" (każdy z autorów pracy otrzymuje po 2000 zł);

II. nagrodę – Monice Sojce z Kobióra za pracę "Pewnego razu na bankiecie";

III. nagrodę – Agnieszce Świętek z Wojkowic Kościelnych za pracę "Tuwim i jego ławeczka".

Wreszcie - w konkursie Fundacji FOR Leszka Balcerowicza na komiks o tematyce ekonomicznej przyznano następujące laury:
I Miejsce – Nagroda Michała Ogórka, Marka Raczkiewicza i Tomasza Leśnika dla Jacka Świdzińskiego za "Przywileje dla wybranych koszty dla nabranych!"

II Miejsce – Nagroda Rafała Skarżyckiego dla Michała Chojnackiego i Jakuba Grochola za komiks pt. "Z kamerą wśród…"

III Miejsce – Nagroda Antoniego Rodowicza dla Piotra Kraski, Marcina Luzińskiego i Agaty Komas za "Królewnę śnieżkę i siedmiu opiekuńczych krasnoludków"

Wyróżnienie – Nagrodę Adama Radonia otrzymała Paulina Wryt za komiks pt. "Urząd"

1 komentarz:

Maciej Gierszewski pisze...

śniło mi się, że MFKiG miał miejsce w instytucji "Bunkier Arena"