wtorek, 17 maja 2022

#2456 - Trans-Atlantyk 441

Wygląda na to, że zbliża się koniec "przygody" Conana z wydawnictwem Marvel Comics. Prawa do bohatera stworzonego przez Roberta E. Howarda wracają do ich (prawowitych) właścicieli, firmy Conan Properties International, a licencjonowanie ich zajmuje się Cabinet Entertainment. Obie te firmy są kierowane przez Fredrika Malmberga. Według doniesień Bleeding Cool nie zamierzają oni wiązać się umową z Domem Pomysłów, który już dwukrotnie publikował komiksy z udziałem barbarzyńcy z Cymerii - w latach 1970-2003 oraz 2018-2022 (w latach 2003-2018 prawa należały do Dark Horse Comics). Co to w praktyce oznacza? Przede wszystkim trzeba zaznaczyć, że Conan w Europie należy do domeny publicznej. Robert E. Howard zmarł w 1936 roku i w 70 lat od jego śmierci jego dzieło trafiło do public domain. W USA okres ten sięga 95 lat i dotyczy utworów powstałych po 1922. Niemniej, na gruncie prawa amerykańskiego kwestia ta jest nieco bardziej skomplikowana, więc niech tęższe głowy się nią zajmują i wyjaśniają. 


Dodam tylko, że europejskie produkcje, które w USA wydaje Ablaze wychodzą pod szyldem "The Cimmerian", żeby nie naruszać odpowiednich trademarków. Co to wszystko oznacza dla tych czytelników, którzy śledzą przygody marvelowskiego Conana? Wszystko wskazuje na to, że szósty numer serii "King Conan" Jasona Aarona będzie tym ostatnim. Jego premierę zaplanowano na 6 lipca 2022 roku. Co do publikacji wydań zbiorczych, to wszystko wskazuje na to, że to co ma wyjść w TPB i omnibusach zbierających przygody "klasycznego" Conana ukaże się w tych formatach. Z kolei według Newsaramy Conan z Ziemi-616, który odgrywa główną rolę w "Savage Avengers" nadal będzie obecny w tej serii, a Marvel już wkrótce przedstawi swoje plany w tym zakresie.

Kevin Eastman napisze i narysuje krótką historię z Elektrą w roli głównej. Pewnie dałoby się z tego zrobić click-bait w stylu "legenda undergroundu robi komiks w Marvelu" albo "twórca Żółwi rysuje dla Domu Pomysłów" czy coś w tym stylu, ale chodzi po prostu o szorciaka do "Elektra: Black, White & Blood" #4, finałowej odsłony antologii z udziałem obecnej Daredevilki. Komiks ukaże się 18 maja 2022, a w pracy nad nim Eastmanowi pomoże Freddie E. Williams. Ot, i tyle, drobna ciekawostka. Warto dodać, że dla współtwórcy "Teenange Mutant Ninja Turtles" to nie pierwszyzna. Eastman w lutym 2021 roku zadebiutował w Marvelu dokładając swoją cegiełkę do zbiorku "King-Size Conan" #1.

"Batman Unburied" wjechał z buta i z miejsca zdetronizował Joe Rogena, stając się najchętniej słuchanym podcastem dostępnym na Spotify. Produkcja Warnera i DC Comics jest dostępna wyłącznie na łamach szwedzkiej platformy. Zadebiutowała 3 maja 2022 roku i do tej pory ukazały się dwa epizody z dziesięciu składających się na pierwszy sezon. "Batman Unburied” obiecuje zabrać słuchaczy w podróż w głąb umysłu Bruce’a Wayne’a, wprowadzając mnóstwo mrocznych zwrotów akcji, w których pojawią się klasyczni przeciwnicy Mrocznego Rycerza. Pracując jako patolog sądowy w trzewiach szpitala w Gotham, bohater musi nie tylko stawić czoła własnym demonom, ale także pokonać je, aby ocalić mieszkańców swojego miasta" - czytamy w oficjalnej zapowiedzi. Skrypt wyszedł spod ręki David S. Goyera, a w głównych rolach usłyszymy Winston Duke (jako Batmana), Ginę Rodriguez, Jessicę Marię Garcię, Jasona Issacsa, Hasana Minhaja oraz Lance`a Reddicka. Nowe epizody podcastu publikowane są co tydzień.

Przetasowań w IDW Publishing ciąg dalszy - Jamie S. Rich przejmie obowiązki Executive Editorial Director w wydawnictwie, a Charles Beacham i Russ Busse zostali mianowani Senior Editors. Rich ostatnio pracował w Tapas Media, gdzie pełnił funkcję redaktora naczelnego. Wcześniej był EIC w wydawnictwie Oni Press, a w jego CV znajdziecie także pracę w Dark Horse, Vertigo, przy imprincie Young Animal, w pionach redakcyjnych tytułów z Supermanem i Batmanem. Jest również autorem serii "Lady Killer" (z Joelle Jones), która ma wylądować wkrótce na Netflixie. Charles Beacham, który w swojej karierze współpracował i z Marvelem, i z Blizzardem, a w IDW będzie nadzorował linie "Teenage Mutant Ninja Turtles". Z kolei Russ Busse (wcześniej między innymi Hachette Book Group) w ramach IDW Original będzie pracował nad ofertą komiksową dla młodszego ("middle grade and young adult") czytelnika. Rich Johnston z Bleeding Cool zwraca uwagę, że pion reakcyjny IDW z Richem, Markiem Doyle`m i Scottem Dunbierem jest pełen "gwiazdorów". Zobaczymy, jak ten "All-Star line-up" będzie przekładała się na ofertę wydawnictwa.

DC Comics zapowiedziało wydanie one-shota, będącego prequelem do "Human Target" Toma Kinga i Grega Smallwooda. "Tales of the Human Target" ma niejako "wypełnić" fabularne luki i rozwinąć niektóre wątki wydawanej pod szyldem Black Label max-serii. Nad liczącym sobie 48 stron zeszytem King i Smallwood będą pracować wraz z trójką rysowników - Mikelam Janinem, Rafaelem Albuquerque oraz Kevinem Maguire`m, autorem rysunków w "Justice League International", którego bohaterowie występują właśnie w "Human Target". W "Tales of the Human Target" dochodzi do "team-upów" Christophera Chance`a z członkami Ligi, którzy odgrywają istotne role w  "Human Target", a komiks ma mieć formę antologii składające się z czterech krótszych historii, które są wzajemnie połączone.

IDW Publishing żegna się z marką Transformers mini-serią "Last Bot Standing" w stylu "Old Man Logan" czy "The Last Ronin". Akcja komiksu autorstwa scenarzysty Nicka Roche i rysownika E.J. Sui ma rozgrywać się w dalekiej przyszłości, gdy toczona od setek lat wojna domowa na Cybertronie już dawno się zakończyła. Autoboty i Deceptikony wzajemnie się powyrzynały, a konflikt przetrwał tylko jeden Transformer. Spędza swoje "ostatnie dni" na planecie Donnokt, stojącej na progu rewolucji przemysłowej. "Ostatni pozostały przy życiu Cybertronianin, prześladowany przez grzechy całej swojej rasy, musi po raz ostatni ocalić świat" - komentował Roche, nie chcąc jednocześnie zdradzać tożsamości głównego bohatera. Premiera pierwszego z czterech zeszytów "Last Bot Standing" miała miejsce w minionym tygodniu, w środę 11 maja 2022.

Brak komentarzy: