poniedziałek, 20 maja 2013

#1293 - Komix-Express 184

Festiwal Komiksowa Warszawa dobiegł końca i tradycyjnie, już po oraz czwarty, Polskie Stowarzyszenie Komiksowe przyznało swoje doroczne nagrody dla wyróżniających się twórców i najlepszych komiksów na polskim rynku. W sumie nagradzano w pięciu kategoriach i z większością wyborów członków PSK nie sposób się nie zgodzić, choć pewnym zaskoczeniem jest uznanie Tomasza Samojlika za najlepszego scenarzystę. Drukiem zwykłym prezentujemy nominowanych w danej kategorii, a wyłuszczonym – zwycięzców. Ale oprócz tego mamy jeszcze innego zwycięzcę FKW, a jest nim Sebastian Skrobol, który został laureatem stypendialnego konkursu Sklepu Gildia.pl dla komiksowych debiutantów/debiutantek. Czekamy na album, bo to już czas najwyższy!

Najlepszy komiks polski:

"Rozmówki polsko-angielskie (Agata Wawryniuk - Kultura Gniewu) 
"Kzionz I" (Dominik Szcześniak, Marcin Rustecki - Ważka)
"Prosiacek X" (Krzysztof Owedyk - Kultura Gniewu)
"Polaków uczestnictwo w kulturze. Raport z badań 1996-2012" (Janek Koza - Centrala)

Najlepszy komiks zagraniczny:

"Zagubione dziewczęta" (Alan Moore, Melinda Gebbie - Mroja Press) 
"Goliat" (Tom Gauld - Centrala)
"Daytripper. Dzień po dniu" (Gabriel Ba, Fabio Moon - Mucha Comics)

Najlepszy scenarzysta:

Dominik Szcześniak
Janek Koza
Tomasz Samojlik

Najlepszy rysownik:

Marcin Rustecki
Mateusz Skutnik
Craig Thompson 

Najlepsza okładka:

Habibi (Craig Thompson - Timof Comics)
Kiki z Montparnasse'u (Catel - Kultura Gniewu)
Long John Silver 2: Neptun (Mathieu Lauffray - Taurus Media)

Maciej Sieńczyk nominowany do Nagrody Nike - w kontekście "wychodzenia z getta" czy innego nobilitowania sztuki komiksowej w kulturalnym światku to z pewnością najważniejsza wiadomość ostatnich kilku miesięcy. Sieńczyk został doceniony przez jury za swój ostatni album, czyli "Przygody na bezludnej wyspie", które są pierwszym komiksem, który doczekał się takiego wyróżnienia. Wątpię, żeby Sieńczyk okazał się lepszy od swoich literackich konkurentów, ale dostrzeżenie komiksu w takim kontekście to duża sprawa. Nawet, jeśli pod uwagę weźmiemy zastrzeżenia, które słusznie czyni Sebastian Frąckiewicz, pisząc, że doceniono nie tyle komiks, jako taki, co konkretnego, bardzo wyjątkowego twórcę, będącego ewenementem w polskiej kulturze.

Bardzo ciekawie zapowiada się  nowa wystawa, której kuratorem będzie Kuba Woynarowski. W krakowskiej Galerii Zderzak, od soboty 8 czerwca pokazywane będą prace w ramach ekspozycji "Katalog wypadków. Sztuka współczesna w polskim komiksie." Wystawę będzie można oglądać do 15 sierpnia. Zapraszamy na ulicę Floriańską 3. 

Komiks – medium do niedawna marginalizowane przez instytucje kultury i artworld - odważnie wkracza w przestrzenie galeryjne. W związku z rosnącym zainteresowaniem tą formą narracji ze strony polskich instytucji sztuki nasuwa się pytanie, w jaki sposób współczesny artworld odbierany jest przez samych twórców opowieści graficznych, którzy zdołali wytworzyć własny, niezależny obieg wydawniczo-wystawienniczy.

Projekt „Katalog wypadków” stanowi próbę prezentacji krótkich form komiksowych, mniej lub bardziej bezpośrednio opowiadających o najnowszej historii sztuki, zarówno w jej lokalnym, jak i globalnym wymiarze. Wystawa kontynuuje tym samym tradycję komiksowych komentarzy do życia sceny artystycznej, w światowej sztuce kultywowaną m. in. przez Dana Perjovschi’ego i Adama Danta, a w Polsce – przez Wilhelma Sasnala, Marcina Maciejowskiego (komiks towarzyszył już jego debiutanckiej wystawie w Zderzaku pt. „Sport i pielęgnacja”, 2000), czy Polę Dwurnik.

Do udziału w wystawie zaproszono dwudziestu dwóch polskich scenarzystów/scenarzystek i rysowników/rysowniczek komiksowych, funkcjonujących nieraz na pograniczu wielu rozmaitych środowisk: artystycznego, literackiego, komiksowego, designerskiego, dziennikarskiego. Dzięki temu będzie okazja do zaprezentowania różnorodności stylów i postaw charakterystycznych dla tej grupy twórców.

Zgromadzone na wystawie komiksy poruszają różnorodną tematykę (od środowiskowych anegdot po ogólne refleksje natury filozoficznej), w oparciu o szeroki wachlarz konwencji narracyjnych (dokument, wywiad-ankieta, scenka rodzajowa, portret psychologiczny, groteskowa przypowieść, współczesna baśń, satyra). Klamrą, spinającą rozbudowaną narrację tego symbolicznego „katalogu”, jest kuratorski komiks, pojawiający się w miejsce klasycznego tekstu informacyjnego.

Uczestnicy: Bolesław Chromry, Krzysztof Gawronkiewicz, Renata Gąsiorowska, Justyna Gryglewicz, Daniel Gutowski, Tymek Jezierski, Alex Kłoś, Janek Koza, Tomasz Kwaśniewski, Mariusz Libel, Patryk Mogilnicki, MiCa, Agnieszka Piksa, Monika Powalisz, Michał Rzecznik, Helena Siemińska, Victor Soma, Michał „Śledziu” Śledziński, Jacek Świdziński, Mikołaj Tkacz, Przemysław „Trust” Truściński, Dennis Wojda


Swoją premierę miał album "Romowe" Sławomira Zajączkowskiego (scenariusz) i Huberta Czajkowskiego (rysunek), który jest pierwszym tomem serii fantasy "Lux in tenebris". Komiks ukazał się nakładem wydawnictwa Unzipped Fly Publishing, liczy sobie 60 czarno-białych stron, a kosztuje 30 złotych. Tak wygląda jego opis:

Pierwsza połowa XI wieku - najmroczniejszy i zarazem najbardziej tajemniczy okres w dziejach początków Państwa Polskiego. Dynastia Piastów traci tron, a jego dziedzic, młody książę Kazimierz zostaje wygnany z kraju. Kraj pogrąża się w chaosie, wpływowe rody walczą o władzę, a ludzie zaczynają wracać do dawnych pogańskich wierzeń. Ostateczny cios państwu Polan zadają hordy czeskiego władcy Brzetysława - najeżdżając kraj od południa, mordują, palą i grabią. Leśne trakty wypełniają uciekinierzy ze spalonych grodów... Jedynym miejscem, które wydaje się być w tym czasie bezpieczne, jest Mazowsze - kraina rządzona silną ręką komesa Miecława, dawnego sojusznika Piastów.

Z katedry w Gnieźnie Brzetysław wywozi wojenne łupy załadowane na sto wozów. Między nimi znajdą się najcenniejsze dla całego chrześcijańskiego świata relikwie: olbrzymi złoty krzyż, ciała pięciu męczenników, a przede wszystkim sarkofag ze szczątkami Świętego Wojciecha. Czy jednak na pewno? Wieść niesie, że zapobiegliwi mnisi, gdy Brzetysław zbliżał się do Gniezna, zdołali wykraść głowę Świętego. Miała zostać przewieziona na Mazowsze - by ukryć ją u panującego tam Miecława.

Kazimierz przebywający na wygnaniu w Niemczech nie przestaje myśleć o powrocie do kraju. Chce odzyskać tron i połączyć na powrót rozbity chrześcijański kraj. Wierzy, że warunkiem połączenia jest odszukanie Głowy Świętego. Dlatego wysyła na Mazowsze z tajną misją rycerza Wojmira i mnicha Jakusza. Mają oni odszukać relikwię. Pierwsze kroki, Wojmir i Jakusz kierują do leżącego na granicy z Prusami grodu Suły. Suła, to stary kompan Wojmira, jeszcze z czasów wspólnych wypraw wojennych pod wodzą Chrobrego.

W pogoni za relikwią, los rzuci naszych bohaterów w najdziksze ostępy pogańskich Prus, do serca tajemniczego świętego gaju - Romowe. Czy naszym bohaterom uda się wypełnić powierzoną misję?


Wydawnictwo Komiksowe przedstawiło swoje dalekosiężne (barzo - aż do stycznia 2015 roku!) plany. I już wiadomo, kto wyda integralną edycję "Kota Rabina". A oprócz tego - Seth, Stassen, Pekar, Tardi, Dufaux. Zacny zestaw!


Bezpośrednie następstwa "Age of Ultron" mają zostać zaprezentowane na łamach czteroczęściowej mini-serii "Hunger" pisanej przez Joshuę Hale Fialkova z rysunkami Leonarda Kirka. Zaczęto spekulować, że może ona dotyczyć Galactusa, który słynie z tytułowego głodu. Axel Alonso wprost nie zapowiada, że tak właśnie będzie, ale mówi, że będzie to opowieść, która odpowie na te pytania, które pozostawi ostatni, wielki event Bendisa. Czy da się przywrócić Ziemię 616 do stanu sprzed inwazji Ultrona? I jaki będzie tego koszt? Redaktor naczelny Domu Pomysłów podkreśla, że to co oglądamy na łamach "AoU" nie dzieje się w żadnej alternatywnej rzeczywistości, to nie kolejne "Age of Apocalypse" - konsekwencje dotyczą "naszje" lini czasoprzestrzennej. Trudno jednak mi uwierzyć w to, że nie skończy się zwykle na odkręcaniu całego tego bajzlu za pomocą jakiegoś deus ex machina. Jak to w Marvelu bywa...

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Przeczytałem "Romowe". Zajebi..ste!