piątek, 26 maja 2023

#2484 - Komix-Express 450 (po Komiksowej Warszawie 2023)

Tomasz
"Spell" Grządziela wróci z Warszawy z dwiema statuetkami - jego "Zasada Trójek" (Kultura Gniewu) otrzymała podwójne wyróżnienie. Magazyn "Nowa Fantastyka" przyznał mu nagrodę "Polskiego Komiksu Roku" (za rok 2022), a Polska Akademia Komiksu przekazała Orient Mena za "Najlepszy Komiks Polski". Dodajmy, że w sumie Spell zaliczył hat-tricka, bo jego album został uznany także za "Najlepszy Polski Album Komiksowy" podczas 33. edycji MFKiG, we wrześniu zeszłego roku. Jeśli idzie o pozostałych nagrodzonych w czasie trwającego jeszcze Festiwalu Komiksowa Warszawa, to za "Zagraniczny Komiks Roku" według redakcji "NF" uznano „Toppi. Kolekcja” tomy 1-3 Sergio Toppiego (Lost In Time). O tych wyróżnieniach decydowało jury w składzie: Jakub Demiańczuk, Paweł Deptuch, Waldemar Miaśkiewicz, Przemysław Pawełek, Kamil Śmiałkowski, Marceli Szpak, Tymoteusz Wronka, Łukasz Wiśniewski i Marcin Zwierzchowski.


Z kolei pełne zestawienie komiksów i twórców nagrodzonych Orient Menami, wyróżnieniami polskiego środowiska komiksowego za rok 2022, wygląda następująco:

Najlepszy Komiks Zagraniczny: "Samotność komiksiarza", Adrian Tomine (Kultura Gniewu)
Najlepszy debiut: "Wianek", Arttricia i Hophop (niezależne)
Najlepszy komiks dziecięcy: "Malutki Lisek i Wielki Dzik. Trzy słowa", Berenika Kołomycka (Egmont)
Najlepszy Scenarzysta: Daniel Odija za "Bardo. Rege" (Timof Comics)
Najlepszy Rysownik: Wojciech Stefaniec za "Bardo. Rege" (Timof Comics)
Najlepszy Komiks Polski: "Zasada Trójek" Tomasz Grządziela (Kultura Gniewu)

NA FKW `23 przyznano również specjalnego Złotego Orient Mena za wkład w rozwój polskiego komiksu i polskiej sztuki komiksowej. Jego laureatem został Tomasz Kołodziejczak. Obecny dyrektor Działu Komiksów i Gier w Story House Egmont już wkrótce, 30 czerwca, zakończy swoją zawodową przygodę z Egmontem. Podczas 27 lat pracy dla wydawnictwa pełnił różne funkcje, w latach 1995–2004 był redaktorem naczelnym magazynów takich jak "Kaczor Donald", "Witch", "Gigant", a od 1998 kierował imprintem Klub Świata Komiksu. Kołodziejczak w czerwcu 2010 został uhonorowany odznaką "Zasłużony dla Kultury Polskiej", w lipcu 2013 za zasługi na rzecz rozwoju kultury i za pielęgnowanie pamięci o najnowszej historii został uhonorowany "Złotym Krzyżem Zasługi". Z kolei w 2008 roku organizatorzy MFKiG nagrodzili go za wybitne zasługi dla polskiego komiksu nagrodą im. Papcia Chmiela.

Tomasz Kołodziejczak po raz ostatni wystąpił na festiwalowym spotkaniu, jako szef działu komiksowego (i gier planszowych) Egmontu - stało się to w piątek, 26 maja 2023 roku na Festiwalu Komiksowa Warszawa. Na krzyknięte z sali pytanie "dlaczego" opuszcza wydawnictwo, TK nie odpowiedział, ale w uspokajającym tonie odniósł się do wątpliwości co do przyszłości wydawnictwa, wyrażanej przez wielu czytelników komiksu. Plany Egmontu na rok 2023 są już ustalone. Rozpoczęte serii i linie wydawnicze będą kontynuowane w sposób naturalny. Wydawnictwo "wie" już co będzie robiło do połowy albo wręcz do końca 2024 roku. "Do maja przyszłego roku nikt nawet nie zauważy, że Kołodziejczaka nie ma w Egmoncie, ponieważ wydawnictwo będzie wydawać różne rzeczy, które rozpoczęło wydawać. Nowy zespół siądzie do główkowania nad przyszłością  i efekty tej pracy będzie widać już w przyszłym roku, tak podejrzewam" - komentował Kołodziejczak. 

Obecna oferta przez najbliższe miesiące i kwartały się nie zmieni. "A co będzie dalej, to się okaże" - podsumował, zwracając uwagę, że na plany komiksowe Egmontu będzie miał wpływ nie tylko osoba jego szefowej, ale również sytuacja na rynku, ceny papieru, konkurencja. TK nie zdradził czym będzie zajmował się po odejściu z Egmontu. To nie czas, aby ogłaszać plany, jak deklarował. Teraz czas na urlop. W niedzielę bierze plecak i jedzie w Bieszczady. Potwierdził, że "Wieści ze Świata Komiksu" będzie prowadził do końca czerwca 2023. Na spotkaniu pojawiła się również jego następczyni Martyna Chrzanowska, która dotąd kierowała działem handlowym wydawnictwa. W kilku słowach podziękowała za pracę Kołodziejczakowi i przywitała się z komiksowem. "To był bardzo fajny czas. To była wielka przygoda z komiksem. Co miałem zrobić, to zrobiłem. Komiksy, które chciałem wydać, wydałem" - podsumował Kołodziejczak.

Studio Human Film rozpoczęło współpracę z międzynarodowym agentem sprzedaży Gebeka Films, co oznacza, że pełnometrażowy "Diplodok" trafi na ekrany kin na całym świecie. Umowę podpisano na targach Marché du Film odbywających się podczas festiwalu filmowego w Cannes. "Diplodoak" jest określany, jako największy projekt w historii animowanych filmów familijnych 3D w Polsce i dzięki tej umowie ma pojawić się w kinach w (przynajmniej!) 40 krajach. Jak czytamy na łamach portalu "Screen Daily" będą to Wielka Brytania, Hiszpania, Portugalia, Bułgaria, Węgry, Rumunia, Ukraina, kraje Beneluksu (Belgia, Holandia i Luksemburg) oraz kraje skandynawskie i bałtyckie (nie wymieniono konkretnie jakie). Poza Europą film ma trafić także do Korei Południowej i Wietnamu, do Republiki Południowej Afryki, a także do Izraela oraz państw Bliskiego Wschodu. Jeśli do tego dojdzie, jeśli ludzie z (niemal) całego świata dostaną szansę na zapoznanie się z jednym z największych klasyków polskiego komiksu w takiej formie, będzie to wydarzenia absolutnie bez precedensu i o wielkim znaczeniu. 

"W trakcie Marché du Film mieliśmy okazję przekonać się, że 'Diplodok' skradł nie tylko nasze serca, ale również dystrybutorów z całego świata. Gebeka Films domyka kontrakty z przedstawicielami 40 krajów, co jest dla nas wielkim sukcesem i zdecydowanym powodem do dumy. Targi wciąż trwają, a samo Cannes to dopiero początek sprzedaży 'Diplodoka'. Przed nami jeszcze wiele targów oraz pozyskiwanie kolejnych, lokalnych partnerów dystrybucji. Wierzymy, że wspólnie przyniesiemy widzom na całym świecie wiele niezapomnianych chwil" - komentował Maks Sikora, CEO Human. Przypomnijmy, prawa do pełnometrażowego filmu animowanego na podstawie komiksu "Podróż Smokiem Diplodokiem" Tadeusza Baranowskiego zostały zakupione w 2010 roku. Za produkcję odpowiada Studio Human i czeskie PFX, scenariuszem i reżyserią zajmuje się Wojtek Wawszczyk. W czerwcu 2022 zaprezentowano pierwszy zwiastun "Diplodoka", a jego premiera planowana jest na 2024 rok.

Niemal tradycyjnie, co roku prezentacja plakatu kolejnej edycji Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi budzi dyskusję i kontrowersje. Nie inaczej było w tym roku, przy okazji pojawienia się grafiki autorstwa Tomasza Grządzieli. Generalnie, dominowały pozytywne opinie, bo "Spell" to przecież nie lada fachura, choć nie brakło krytycznych głosów, że całość jest "mało" plakatowa. "Wygląda to jak kolorowa chaotyczna plama, bez elementów dominujących, które mogłyby przykuć uwagę/zachęcić, dać postronnemu widzowi znać co to właściwie za impreza" - komentował na FB Kolorowych Łukasz Mazur. Ciężko nie przyznać racji takiej argumentacji, ale od dekad emefkowe plakaty (z wyjątkami) tak właśnie wyglądają i nie jest żadną tajemnicą, że tak właśnie mają wyglądać, bo taka jest koncepcja osób (osoby!) decyzyjnej.  


Trzeci sezon "Heleny Wiktorii" już wkrótce startuje na platformie webtoonowej platformie tapas.io. Jak pisze Katarzyna Witerscheim, autorka obyczajowo-romantycznej serii osadzonej w realiach XIX-wiecznego Górnego Śląska oznacza to, że papierowa wersja trzeciego tomu cyklu może ukazać się jeszcze w tym roku. Jak nie kojarzycie tego tytułu, to z miejsca odsyłam was do wersji online. Od siebie napisze, że "Helena Wiktoria" to jedna najlepszych i najciekawszych serii komiksowych, które obecnie się ukazują w PL. Nakładem Studia JG do tej pory opublikowano dwa tomy "Heleny Wiktorii" - "Szlajfki" we wrześniu 2018 roku oraz "Kusiki" w październiku 2020. Pierwszy album był nominowany do tytułu "Najlepszego Polskiego Albumu" MFKiG za rok 2018.

Z cyklu "istnieje dobra polska publicystyka komiksowa" - Rękopis znaleziony w Arkham  nie raz i nie dwa tu polecałem, ale polecę jeszcze raz. Krzysztof Ryszard Wojciechowski to jeden z najbardziej wartościowych głosów krytycznych w skali całego kraju. O ustalonym guście, solidnym warsztacie, piszącym regularnie (i to od lat!) i naprawdę znającym się na rzeczy. Zdarzają mu się kontrowersyjne lub nietrafione opinie, ale generalnie uprawia bardzo wartościową krytykę świetnie poszerzająca lekturę i dopowiadającą interesujące konteksty. No i wielbi Alana Moore`a, jak tu chłopa nie lubić? Na tle zalewającej komiksowo fali "influenserów" ten "nerd z nadwagą" (jak sam siebie określa) wygląda jak dinozaur z zupełnie inne epoki. Warto również nadmienić, że Arkham to nie tylko KRW, ale również Dominika Senczyszyn i Rafał Piernikowski. A z tego miejsca polecam wam dość stary (z marca 2023), ale z długim terminem ważności tekst przydatny dla osób, które chcą wejść w kolekcjonerstwo komiksowe. Klik tutaj.

Brak komentarzy: