sobota, 30 listopada 2013

#1443 - Komix-Express 211

Zbiórka funduszy na albumowe wydanie webkomiksów publikowanych pod szyldem Smallpress.pl zakończyła się niepowodzeniem. „Rotmistrz Polonia”, „Ultra Minion” i „Valiant Skateboarding French Bulldogs” nie potrafiły znaleźć odpowiedniej liczby głosujących portfelem. Projekt został wsparty przez 34 osoby. Zebrano 1/5 kwoty, która umożliwiłaby wydanie. Przyznam się bez bicia – sam chciałem wesprzeć projekt, ale nie udało mi się wpłacić na czas pieniędzy. Trochę z gapisotwa („jeszcze tyle czasu, spokojnie zdążę"), trochę z powodu wydatków na inne pozycje („a, jeszcze tego Szyłaka dorzucę do kompletu, a jeszcze to się zmieści w koszyku”), trochę z powodu tak zwanej „prozy życia” („zjeść dziś obiad czy mieć na komiks – oto jest pytanie!”), niemniej strasznie żałuje, że tego nie zrobiłem. Szef wydawnictwa, Łukasz Kowalczuk nie kryje rozgoryczenia. Co więcej, jest gotów zamknąć wydawnictwo. Mam nadzieję, że do tego nie dojdzie...


środa, 27 listopada 2013

#1442 - Wieże Bois-Maury: Germain

"Germaina", czyli trzeci album z cyklu "Wieże Bois-Maury" otwiera kilkustronnicowa sekwencja, w której czytelnik ogląda powrót mnichów do klasztoru. Dostojnie sunąca procesja powoli, w rytmie religijnych pieśni zbliża się do celu swojej podróży. Na swoich barkach umęczeni mnisi niosą bogato zdobioną skrzynię. Pobliscy chłopi na ich widok przerywają swoją codzienną pracę i klękają przed przedstawicielami wyższego stanu.



#1441 - Odd Thomas. Diabelski pakt

Pamiętacie tego małego brzdąca z “Szóstego Zmysłu” M. Night Shyamalana? Tego co widział martwych ludzi? No więc wyobraźcie sobie teraz świat, w którym ten mały chłopiec zamiast ukrywać się pod kocem i robić z siebie sierotę wykorzystuje swoje nadprzyrodzone moce do walki z mordercami i psychopatami. Od razu lepiej, prawda? 



wtorek, 26 listopada 2013

#1440 - Znamy się tylko z widzenia

Przyznaje bez bicia – do lektury debiutanckiego albumu Marty Zabłockiej zabierałem się mocno uprzedzony. Jak rasowa, komiksowa szowinistyczna świnia bałem się kolejnego kobiecego pitu-pitu. Znowu jakieś kameralne smęty, znowu jakieś przeintelektualizowane egzaltacje, będące owocem internetowej mody na obnażanie się swoją intymnością. I koniec końców – niewiele się pomyliłem, bo to właśnie dostałem. Ale nie było tak źle, jak się tego spodziewałem.



#1439 - The Pro

Autorem poniższego tekstu jest Krzysztof Tymczyński, a pierwotnie ukazał się on na łamach bloga poświęconego Image Comics, na który serdecznie zapraszam.

Wśród całej rzeszy komiksowych twórców na pewno znajduje się grupa, która nie lubi komiksów z superbohaterami. Teoretycznie więc nie powinni oni brać zleceń na tworzenie takowych i spokojnie żyć dalej. W wielu przypadkach pewnie tak właśnie jest, ale pośród nich jest wśród nich pewien wyjątek. Nazywa się Garth Ennis. Irlandzki scenarzysta nie kryje się ze swoją nienawiścią i nie waha się przy każdej możliwej okazji dołożyć trykotom.



poniedziałek, 25 listopada 2013

#1438 - TM-Semic. Największe komiksowe wydawnictwo lat dziewięćdziesiątych w Polsce

Aż dziw bierze, że na książkę poświęconą dziejom TM-Semic musieliśmy czekać długie dziesięć lat od zamknięcia krakowsko-warszawskiej oficyny. Niestety, jeden z największych popkulturowych fenomenów współczesnej polskiej kultury, kultowe wydawnictwo, na którego publikacjach wychowały się setki, a może i tysiące czytelników opowieści z dymkiem, które po dziś dzień jest obiektem westchnień nieutulonych w żalu fanów poczeka jeszcze trochę na solidne opracowanie. "TM-Semic. Największe komiksowe wydawnictwo lat dziewięćdziesiątych w Polsce" Łukasza Kowalczuka to rzecz zrobiona z pasją, rzetelnie, ale ciekawa tylko momentami, a jej temat zasługuje na znacznie pełniejsze omówienie.



#1437 - Laszlo boi się ciemności

W każdym z nas tkwi, gdzieś głęboko ukryty, atawistyczny strach przed ciemnością. Bez wątpienia wszystkie dzieci przechodzą taki okres, w którym panicznie się jej boją. Książka "Laszlo boi się ciemności" to publikacja specjalnie dla nich, choć oczywiście nie tylko. Z powodzeniem mogą ją czytać także wszyscy dorośli, a nie tylko ci, którzy cierpią na nyktofobię.



niedziela, 24 listopada 2013

#1436 - Witchblade: Redemption vol.2

Autorem poniższego tekstu jest Krzysztof Tymczyński, a pierwotnie ukazał się on na łamach bloga poświęconego Image Comics, na który serdecznie zapraszam.

Pierwszy tom "Witchblade: Redemption" oceniłem na czwórkę, zarzucając mu nieprzystępność dla zupełnie nowego czytelnika. Przypomnę, że zamieszczone tam historie dzieją się już po „War of the Witchblades”, które zebrano i wydano jako Witchblade vol. 8. Cena w wysokości pięciu dolarów zachęcała jednak do sięgnięcia po ten komiks, który koniec końców okazywał się naprawdę niezłym czytadłem. 


#1435 - Trans-Atlantyk 229

Ostatni tytuł Nowej 52 z korzeniami sięgającymi studia WildStorm zostaje skasowany. „Stormwatch” należało do pierwszej fali tytułów, które ukazywały się po restarcie we wrześniu 2011 i wkrótce, po ponad dwóch lata bytności na rynku dobiega swojego kresu. 30. numer serii, który zaplanowany jest na kwiecień przyszłego roku będzie jednocześnie tym ostatnim. Jednocześnie na jego kartach zadebiutuje młody rysownik, którego DC wyłowiło przy okazji castingu do „Harley Quinn”, mianowicie Jeremy Roberts. Misja utrzymania „Stormwatch” na powierzchnia okazała się zbyt trudna nawet dla takiego weterana branży, jakim jest Jim Starlin. Ale czy DiDio nie zrobił błędu na samym początku włączając kreacje rodem z WildStorm do głównego uniwersum DC? Czy nie lepiej było spróbować stworzyć osobny świat, gdzie bohaterowie stworzeni przez studio Jima Lee mogliby spróbować kolejny raz (może i ostatni) odbudować swoją pozycję na rynku?

sobota, 23 listopada 2013

#1434 - Nowa 52: Pięć lat później

Jak to zwykle bywa finał wielkich komiksowych eventów niesie ze sobą szereg zmian, które na nowo kształtują status quo. Nie inaczej będzie w przypadku „Forever Evil”. Pierwszy, tak duży crossover DC Comics od czasu miękkiego restartu całego uniwersum mocno zachwiał fundamentami Nowej 52. Rządy łotrów, którzy przybyli z alternatywnej ziemi i podbili nasz świat potrwają do marca. Co czeka nas potem?



#1433 - Komix-Express 210

Wydawnictwo Timof Comics zdradziło nieco ze swoich planów na przyszły rok. Oba anonsowane albumy to pozycje „konwentowe” - ukażą się odpowiednio na Komiksowej Warszawie i na Międzynarodowym Festiwalu Komiksu w Łodzi. W maju swoją premierę będzie miała komiksowa biografia Edwarda Muncha. Album autorstwa  Steffena Kvernelanda to pełna humoru opowieść, która powstała z okazji 150. urodzin autora „Krzyku”. Dosłownie kilka dni temu komiks ten został uhonorowany jedną z najważniejszych nagród literackich w Norwegii - Brage Prize w kategorii Non-fiction. Drugim zapowiadanym tytułem będzie „Tale of Sand”. Wydana w styczniu zeszłego roku powieść graficzna została stworzona na podstawie nigdy nie zrealizowanego scenariusza filmu napisanego przez ojca Muppetów, Jima Hensona. W pracy nad skryptem Hensonowi pomagał Jerry Juhl, oprawę graficzną stworzył Ramon Perez, a komiks ukazał się nakładem Archaia Entertainment. „Tale of Sand” spotkało się z ciepłym przyjęciem u krytyków, a eisnerowska kapituła nagrodziła go aż trzema wyróżnieniami – dla Najlepszej Nowej Powieści Graficznej, Najlepszego Rysownika/Inkera i za Najlepszy Design.

piątek, 22 listopada 2013

#1432 - Krótki zarys historii Image Comics cz.5: Top Cow

Autorem poniższego tekstu jest Krzystof Tymczyński, a pierwotnie ukazał się na łamach bloga poświęconego Image Comics, na który serdecznie zapraszam.


Kolejny rozdział historii wydawnictwa Image rozpocznę od pewnej anegdotki. Dziś skupię się na studiu Top Cow Productions. Studio Marca Silvestriego zostało założone w 1992 i w tym samym roku ukazał się pierwszy zeszyt jego flagowej serii, czyli „Cyber Force”. Tyle tylko, że został on wydany przez... Wildstorm.



#1431 - Witchblade: Redemption vol.1

Autorem poniższego tekstu jest Krzysztof Tymczyński, a pierwotnie ukazał się on na łamach bloga poświęconego Image Comics, na który serdecznie zapraszam.

Na początek mała anegdotka, związana z tym właśnie komiksem. Przeglądając ofertę jednego ze sklepów internetowych sprowadzający komiksy z USA natknąłem się właśnie na "Witchblade: Redemption" vol.1 w cenie mniej więcej 18 złotych. Pomyślałem sobie: „o, najwyższa pora zacząć zbierać run Marza od samego początku, zwłaszcza po tak okazyjnej cenie!”. Bez wahania zakupiłem komiks, nie czytając nawet jego opisu. Byłem święcie przekonany, że kupuję pierwszy tom "Witchblade". Mądry polak po szkodzie, jak mawia stare, sprawdzone powiedzenie. To jedno słówko ("Redemption"), które gdzieś po drodze mi umknęło sprawiło, że zamiast początku przygody Rona Marza z Sarą Pezzini, trafiłem w sam jej środek.



czwartek, 21 listopada 2013

#1430 - Artifacts vol.1

Autorem poniższego tekstu jest Krzysztof Tymczyński, a pierwotnie ukazał się on na łamach bloga poświęconego Image Comics, na który serdecznie zapraszam.

Ron Marz zdecydowanie odmienił oblicze uniwersum Top Cow. Jego pomysły na trwający blisko siedem lat run w "Witchblade" tak przypadły do gustu szefostwu jednego z imprintów Image Comics, że scenarzysta z czasem dostawał on coraz więcej swobody, aż w końcu stał się najważniejszym architektem wszystkich ważniejszych wydarzeń rozgrywających się w świecie zamieszkałych przez Jackiego Estacado, Sarę Pezzini i innych.