sobota, 22 kwietnia 2023

#2474 - Trans-Atlantyk 450

Jesienią 2023 ukaże się nowy komiks Daniela Clowesa - „Monica” ma być „najbardziej osobistą i ambitną powieścią graficzną” w jego karierze, jak zapowiada wydawnictwo Fantagraphics, 61-letni artysta komiksowy pochodzący z Chicago kazał czekać na nowy komiks swojego autorstwa ponad pół dekady. „Monica” będzie serią krótkich, powiązanych ze sobą opowieści, które opowiadają historię życia – a właściwie historie – tytułowej bohaterki. 

„Clowes wykorzystuje wieloletnie obserwacje i inspiracje artystyczne, aby stworzyć swoją najbardziej złożoną i wyrafinowaną powieść graficzną” - jak czytamy w oficjalnej zapowiedzi. Dziewięć historii składających się na nowy komiks Clowesa porusza tematy samotności i porzucenia oraz „permutację tych idei". Początkowo autor chciał narysować dziewięć różnych historii, ale stopniowo zaczęły się one łączyć. „Każda historia prowadzi do następnej w sposób, jaki niekoniecznie da się dostrzec, dopóki nie dojdziesz do końca” - komentował artysta na łamach „The Washington Post". 


Z tego co czytam na łamach dość obszernego materiału na ten temat, „Monica” zapowiada się na bardzo osobistą prace Clowes w jakiś sposób związaną z jego przyjaciółmi i rodziną, która estetycznie będzie kształtowana przez komiksy, w których zakochał się jako dzieciak (wymienia Archie Comics i horrory EC Comics). 

Komiksy Clowesa w Polsce publikowane są przez wydawnictwo Kultura Gniewu. Na naszym rynku ukazały się „Niczym aksamitna rękawica odlana z żelaza”, „Ghost World”, „Patience”, „Miotacz śmierci” „Wilson” i „David Boring".

Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale premiera nowego komiksu Piotra Kowalskiego w USA przeszła w Polsce całkowicie bez echa. 19 kwietnia 2023 roku nakładam Dark Horse Comics ukazał się premierowy zeszyt mini-serii zatytułowanej „All Eight Eyes”, opowieści grozy określanej, jako „Szczęki” tylko z pająkami zamiast rekinów Akcja rozgrywa się w zapomnianych zakamarkach Nowego Jorku tuż po zamachach z 11 września. Nominowany do Eisnera scenarzysta Steve Fox balansuje między grozą a komedią z majaczącą gdzieś w tle konspiracją mającą na cel ukrycie istnienia olbrzymich stworów o ośmiu nogach. „Typowy Kowalski” - ciśnie mi się na usta, gdy przeglądam przykładowe kadry udostępnione przez wydawcę. Recenzenci w USA chwalą jego projekty stworów i grozę, jaką potrafi wydobyć z kadrów swojego autorstwa. Dodam jeszcze, że za nałożenie kolorów na szkice naszego rodaka odpowiada Brad Simpson.

W lipcu 2023 nakładem wydawnictwa Fantagraphics ukaże się nowy komiks Simona Hanselmanna, który powstał we współpracy z Joshem Pettingerem. Cóż więcej można napisać — temu kto wie, jak wyglądają komiksy urodzonego w Australii twórcy, więcej pisać nie trzeba. Generalnie to są bardzo pojebane rzeczy i w przypadku „Werewolf Jones & Sons Deluxe Summer Fun Annual” nie będzie inaczej. W założeniach będzie to parodia brytyjskich komiksów dla dzieci, w której pojawią się bohaterowie wymyśleni przez Hanselmanna, czyli Wilkołak Jones, Sowa, Megg, Mogg i Drakula Jr. Premierę albumu zaplanowano na 18 lipca. Całość zamknie się na 96 stronach i kosztować będzie 19,99 dolarów. Komiksy Hanselmanna na polskim rynku wydaje Timof. Do tej pory ukazały się „Czary zjary”, „Czary zjary. Drugi dil”, „Czary zjary 3: Złe wyjście".

Tuż po tym, jak Quentin Tarantino zapowiedział swój dziesiąty i ostatni film, wydawnictwo Titan Comics ogłosiło, że jesienią 2023 ukaże się komiksowa biografia jednego z najważniejszych współczesnych filmowców. „Quentin by Tarantino” będzie autorskim dziełem Amazing Ameziane, francuskiego twórcy, który ma na swoim koncie całkiem nieźle przyjętą biografię Muhammada Alego i trafienie do katalogu Fantagraphics. Komiks zapowiada się na dość standardowy biopic, przycięty do sprawdzonej struktury „od skromnych początków, po wielkie sukcesy". Reklamowany jest jako „obowiązkowa lektura  dla starych i nowych fanów Tarantino” oraz „celebracja niepowtarzalnego stylu Tarantino, jego wyszukanych dialogów, odniesień do popkultury oraz jego miłości do sztuk walki i spaghetti westernów". Czy będzie to chamska próba wyciągnięcia kilkudziesięciu dolców od naiwnych, bez wstydu żerująca na ikonie współczesnej kinematografii? Zdziwię się mocno jeśli tak się nie stanie... Premierę zaplanowano na 17 października 2023. 

24 kwietnia 2023 roku ukaże się czwarty, finałowy numer marvelowskiej mini-serii „Wasp” rysowanej przez Kasię Niemczyk. Polska artystka została zaangażowana w tytuł, który powstał z okazji 60. urodzin członkini oryginalnego składu Avengers. Historia, której scenariusz wyszedł spod ręki Ala Ewinga, skupia się na wspólnej walce Janet Van Dyne oraz jej adoptowanej córki Nadii ze starym wrogiem stojącym za tajemniczą konspiracją. Pomijając jednak dość typową, jak dla marvelowskiego tasiemca fabułkę, Ewing i Niemczyk podjęli się na łamach tego tytułu próby rekontekstualizacji klasycznej bohaterki, poprzez powrót do jej przeszłości i zdystansowanie się od niektórych problematycznych elementów z jej biografii. Janet zawsze była silnie definiowana poprzez jej związki z Hankiem Pymem. Publikacja tej mini-serii zapewne tego nie zmieni, ale warto dostrzec próbę pokazania jej jako w pewien sposób autonomicznej bohaterki. Dla porządku warto w tym miejscu przypomnieć, że będzie to kolejny zrealizowany projekt dla artystki, która za Oceanem jest znana, jako Kasia Nie. Polka ma w swoim portfolio ma takie tytuły, jak „Mockingbird”, „Age of Conan: Belit” czy „Invicible Iron-Man".


Keanu Reeves w swojej komiksowej formie powraca, ale „BRZRKR” nie doczeka się kontynuacji pełną gębą, tylko jednozeszytowego one-shota. „BRZRKR: Poetry of Madness” ukaże się w lipcu nakładem Boom! Studios, a oprócz monetyzującego swój brand jak się tylko da aktora, nad komiksem pracować będą rysownik/scenarzysta Steve Skroce i kolorysta Dave Stewart. W zasadzie zapowiedź „Poetry of Madness” można ograniczać do stwierdzenia, że B. będzie napierdalał się z Cthulhu. Tylko tyle albo aż tyle. W tle starożytna Atlantyda, tajemniczy kult, gnijący król będący metaforą swojego ludu. Skroce zapowiada, że możne oczekiwać dosłownie skąpanej we krwi rozpierduchy w klimacie high fantasy. „To horror akcji na skalę, którą można uzyskać tylko w świecie komiksu” - komentował artysta. Warto przypomnieć, iż pierwszy „BRZRKR” zapisał się w historii tym, iż był najbardziej kasową komiksową zbiórką na Kickstarterze i najlepiej sprzedającym się debiutem od 25 lat.

Fanów talentu Dave'a McKeana czeka w tym roku nie lada gratka — Dark Horse Books zapowiedziało wydanie albumu"Thalamus: The Art of Dave McKean". Publikacja ta będzie obszernym przeglądem dorobku artysty. I kiedy piszę „obszernym” mam na myśli 600 stron zamkniętych w dwóch słusznej wielkości tomach. W „Thalamus” zaprezentowane zostanę prace graficzne niejako ze wszystkich dziedzin, w których udzielał się McKean (a więc nie tylko te „komiksowe”) oraz premierowe materiały „zza kulis”, dodatkowe bonusy, a także komentarze samego artysty. Premiera zamkniętej w slipcasie publikacji jest przewidziana na 29 listopada 2023 roku. Cena? 150 dolców bez jednego centa. Dave McKean to angielski ilustrator, artysta komiksowy, grafik, ale też fotograf filmowiec i muzyk. Wśród jego najbardziej znanych prac (komiksowych) są „Sygnał do szumu”, „Azyl Arkham”, „Drastyczne przypadki”, „Sandman”, „Czarna Orchidea".

Duże ilości Batmanów na raz. Okładka do „Batman #900 autorstwa Joe Quesady (tusz Kevin Nowlan, kolory Richard Isanove)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz