sobota, 2 lipca 2022

#2467 - Trans-Atlantyk 446

Ikona brytyjskiego komiksu (po raz kolejny!) spróbuje podbić serca amerykańskich czytelników - "Best of 2000 AD" w swoich założeniach ma być "najintensywniejszą ofensywą" w tym względzie od dekad. Tytuł redagowany przez Owena Johnsona będzie kwartalnikiem, liczącą sobie 200 stron antologią, planowaną na sześć numerów. Pierwszy numer ma ukazać się jesienią, a wcześniej numer #0 ukazał się z okazji tegorocznej edycji FCBD. Co będzie składać się na jego zawartość? Johnson zapowiada wszystkiego po trochu. Pojawią się wyselekcjonowane one-shoty z sędzią Dreddem, zarówno nowsze, jak i starsze, pojawią się "ukryte diamenty" brytyjskiego komiksu, będą "kultowe" pozycje, które sprawiły, że marka "2000 AD" stała się tym, czym jest dziś, szorciaki, jak i dłuższe formy (pełne metraże po 100 i więcej stron). Generalnie, materiał ma być przystępny dla każdego czytelnika i nie trzeba mieć doktoratu z brytyjskiego komiksu, aby móc sięgnąć po "Best of 2000 AD". 

W pierwszym numerze amerykański odbiorca dostanie "Halo Jones" Alana Moore`a i Iana Gibsona, "Brink" Dana Abnetta i INJ Culbarda, dwie historie z Dreddem oraz klasyczny epizod "Strontium Doga", a także całkiem nowe komiksy. Całość ma kosztować 22,99 USD, a za design magazynu ma odpowiadać Tom Muller (jak nie kojarzycie, to ten sam, który odpowiada za nową identyfikację wizualną komiksów z linii X-Men). "Próbowaliśmy spojrzeć na wszystko oczami nowego czytelnika” - zaznacza Johnson. Zapowiada, że w magazynie będą publikowane prace takich twórców, jak Frank Quitely, Peter Milligaa, Frazer Irving czy Alan Davis. Okładki przygotują Jamie McKelvie, Becky Cloonan i Erica Henderson.

To koniec pewnej ery - Chip Mosher odchodzi z ComiXology. Przez ostatnie 11 lat Mosher był jednym z najważniejszych ludzi stojących za największą platformą e-komiksową na świecie, ostatnio zajmując stanowisko Head of Content i będąc odpowiedzialnym za linię ComiXology Originals. Po odejściu byłego CEO Davida Steinbergera i "zmianach" wprowadzonych na ComiXology w lutym 2022 (które wyszły, jak wyszły, mówiąc bardzo oględnie) to właśnie Mosher był niejako "twarzą" tego projektu. "Nadszedł czas na zmianę" - oświadczył na swoim Twitterze, nie dając przy tym żadnych wskazówek co do tego, czym będzie się zajmował teraz. Na pewno nie będzie pracował dla Amazona. 

Przez przedstawicieli branży komiksowej w USA ruch ten został odebrany, jako niespodziewany, ale budzący nadzieję, że będzie lepiej. Bo chyba gorzej, już być nie może, prawda? Odejście Chipa Moshera będzie "odczuwalne", jak pisze Graeme McMillan z "Comics FYI", lecz "program ComiXology Originals pod kierownictwem Bryce`a Golda znajdzie się w dobrych rękach". "Gold współpracował już z Mosherem nad ComiXology Originals przez ostatni rok, a wiadomość o jego awansie została ciepło przyjęta przez niektórych twórców, z którymi współpracował" - zaznacza McMillan. Z kolei Heidi MacDonald z "Comics Beat" określiła go, jako "prawą rękę" Moshera, choć nie był osobą powszechnie znaną.

Amerykański rynek komiksowy w 2021 roku zanotował wzrost we wszystkich formatach i we wszystkich kanałach sprzedaży o ponad 60%, jak czytamy w raporcie przygotowanym przez Miltona Grieppa z ICv2 i Johna Jacksona Millera z Comichron. Jak czytamy na łamach "The Beat", całkowity zysk ze sprzedaży zeszytów i albumów komiksowych w USA i Kanadzie sięgnęła kwoty 2,075 miliarda dolarów. Stanowi to wzrost o 62% w porównaniu ze sprzedażą w 2020 roku i wzrost o ponad 70% w zestawieniu z 2019, a więc ostatnim rokiem przed pandemią koronawirusa. "Wydawcy sprzedali więcej treści komiksowych niż w jakimkolwiek innym roku w historii tego przemysłu, nawet po uwzględnieniu inflacji" - zaznaczał Miller. "W najlepszym roku we współczesnej epoce, w 1993 roku, zyski sięgnęły około 1,3 miliarda współczesnych dolarów. Wyższe ceny sprawiają, że rok 2021 przyniósł branży wyższe zyski, niż gigantyczne nakłady z lat pięćdziesiątych również skorygowane o inflację" - uzupełniał. 

"Podczas gdy powieści graficzne wiodą prym, sprzedaż zeszytów komiksowych również odnotowała wysoki wzrost w 2021 roku" - dodawał z kolei Griepp. "Albumy komiksowe odnotowały zdumiewający wzrost o 76%, a sprzedaż zeszytówek wzrosła o 53% w porównaniu z 2020 i o 23% w porównaniu z 2019". Rzecz jasna, lepsze wyniki finansowe w porównaniu z 2020 roku nie mogą być zaskoczeniem z powodu sytuacji związanej z lockdownem, ale zwyżki w porównaniu z 2019 są imponujące. Nie mam złudzeń, że wydawcy znaleźli sposób na maksymalne wyciśnięcie kilku dolców więcej, bo liczba sprzedanych egzemplarzy spada, ale zyski - rosną. Warto również zauważyć inną rzecz - rynek komiksu cyfrowego w porównaniu z 2020 się skurczył, a sprzedaż w kanałach książkowych, w tym na targach książki wzrosła aż o 81%. Czyżby więc szukanie nowych odbiorców poza gettem było lepszym sposobem na dalszy rozwój branży, a nie hucznie zapowiadana cyfrowa rewolucja?





26 lipca 2022 roku do sprzedaży trafi "One Beautiful Spring Day", album który jest reklamowany przez swojego wydawcę, znakomitą amerykańską oficynę Fantagraphics, jako "hipnotyzująca, zapierająca dech w piersiach, pozbawiona słów 400-stronicowa odyseja komiksowa autorstwa współczesnego mistrza tej formy". Na całość złożą się trzy, wcześniej publikowane komiksy autorstwa Jima Woodringa, jednego z najważniejszych i najwybitniejszych współczesnych twórców komiksowych. Będą to "Congress of the Animals" (2011), "Fran" (2013) oraz "Poochytown" (2018). Za regularną edycję zapłacić będzie trzeba 50 dolarów, a ze wersję deluxe - w limitowanym nakładzie, z podpisem autora i w slip-casie - zapłacimy dwa razy tyle. "Od czasu Krazy Kata George'a Herrimana język komiksu nie został tak znakomicie wydestylowany w czystą, odkrywczą ekspresję estetyczną" - to jeszcze jeden cytat z oficjalnej zapowiedzi tej pozycji. Komiksy Woodringa w PL publikuje Kultura Gniewu i do tej pory na naszym rynku ukazały się "Podróże Franka" (2020).

Dosłownie kilka dni temu w Polsce ukazała się "Beverly", a za niecały miesiąc zamknięty zostanie pre-order na zupełnie nową pozycję autorstwa Nick Drnaso. Tylko do 1 sierpnia można zamawiać w Drawn&Quarterly "Acting Class" z podpisem autora oraz z szansą na wygranie oryginalnej, oprawionej grafiki wykonanej przez samego Drnaso. "Acting Class" będzie bezpośrednią kontynuacją "Sabriny", a jego premiera została zaplanowana na 16 sierpnia 2022 roku. D&Q wraz z Transatlantic Agency sprzedało prawa do publikacji tej pozycji na ośmiu rynkach - "Acting Class" ukaże się w UK, w Niemczech, Włoszech, Francji, Japonii, Chinach, Hiszpanii oraz (tak, tak!) w Polsce, nakładem Kultury Gniewu. Obszerny, 18-stronicowy fragment trzeciego komiksu Drnaso ukazał się w "New Yorkerze" w grudniu 2020 roku (może go obejrzeć pod tym linkiem: https://www.newyorker.com/magazine/2020/12/28/acting-class)

Lipiec będzie bardzo gorącym miesiącem dla Chipa Zdarsky`ego. Scenarzysta najpierw przejmuje stery po Joshui Williamsonie w "Detective Comics" wraz z numerem #125 (premiera 5 lipca 2022). W rysowanej przez Jorge Jimeneza historii "Failsafe" mamy poznać nowego przeciwnika Mrocznego Rycerza, który ma być dla niego tym, kim był Doomsday dla Supermana. W tydzień później, 13 lipca 2022 startuje nowy on-going "Daredevila", który stanowi dla Zdarskiego powrót do tej postaci (wcześniej pisał vol. 6, w latach 2019-2021). "The Red Fist Saga" będzie rysowana przez Marco Checchetto i Rafaela De Latorre, a jego fabuła ma być osnuta wokół następstw eventu "The Dark Reing", w ramach których Matt Murdock i Elektra Natchios połączą siły, aby ostatecznie rozprawić się z The Hand.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz